Kat R&R Machap, bila aku bukak bonet..perghh... aku tengok air kat coolant resevoir tu tengah menggelegak. Macam bunyi air mendidih dalam cerek. Dia punya penutup terbukak sikit. Lagi, coolant bersemburan disekitar enjin. Aduyaii.. aku rasa mungkin aku terlupa nak tutup coolant resevoir tu masa aku cek sebelum perjalanan tadi agaknya. Macam manalah aku boleh terlupa....
Kelihatan disitu penutup coolant resevoir yang terbuka sedikit dan coolant yang bersemburan disekitar enjin disebabkan kelapaan diri sendiri. |
Aku rasa masa air cond mati tu, mungkin kereta aku dah overheated, tapi aku tak perasan pasal sibuk dok adjust-adjust air cond jer.
Bila dah selesai top-up air radiator, aku start enjin... nampak macam semua ok. Air cond pun dah ada balik. Aku tak berapa pasti apa sangkut paut air cond dengan temperature enjin. Aku pun teruskan perjalanan.
Tapi temperature lebih dari paras setengah, agak tinggi daripada biasa. Aku pun berhenti kat hentian sebelah lepas 15 minit memandu. Aku bukak bonet lepas tu biarkan enjin sampai betul-betul sejuk.
Lebih kurang dalam satu jam setengah, aku teruskan perjalanan semula. Barulah masa tu temperature dah kembali normal. Tapi bawak pun dah tak berapa laju 100-110 kmh. Cuak juga kalau ada masalah lain pulak yang timbul. Trauma aku...
1 comment:
termostat dah kong tu....mende common problem tu kereta proton..
Post a Comment