Showing posts with label Komputer dan Internet. Show all posts
Showing posts with label Komputer dan Internet. Show all posts
Wednesday, 10 September 2014
Koleksi : UMC Green CPU 486SX 33MHz
Kategori:
Koleksi,
Komputer dan Internet
Semalam aku blog walking terjumpa pula blog peribadi yang memaparkan gambar-gambar barangan yang dah lama-lama, macam kipas meja, pelita, basikal tua... macam-macamlah. Rasa macam seronok pula bila membelek-belek gambar-gambar barangan lama.
Monday, 17 June 2013
Masalah Wireless Acer Netbook Aspire One ZG5 AOA150 Tak Boleh Sambung Internet
Kategori:
Komputer dan Internet
Kalau sambung dengan cable LAN, tak ada masalah.
Yang menghairankan, netbook ni boleh saja disambungkan ke modem atau router secara normal melalui wireless. Scan wifi, lepas tu dah jumpa wifi, kita msaukkan password dan status pun berubah kepada connected.
Friday, 14 June 2013
Video Tutorial Buat Partition Hard Disk
Kategori:
Komputer dan Internet
Post ini adalah lanjutan daripada post terdahulu mengenai cara-cara membuat partition pada hard disk. Dulu tak tahu nak buat video, terpaksalah guna gambar jer.
Sekarang dah pandai sikit-sikit, jadi bolehlah kongsi ilmu guna video pula.
Kalau kurang faham, sila rujuk : Cara-cara buat partition hard disk
1. Buat partiton semasa install Windows
Sekarang dah pandai sikit-sikit, jadi bolehlah kongsi ilmu guna video pula.
Kalau kurang faham, sila rujuk : Cara-cara buat partition hard disk
1. Buat partiton semasa install Windows
Sunday, 9 June 2013
Cara Buang Malware Sysanti.exe
Kategori:
Komputer dan Internet
Mula-mula, pening juga kepala aku nak menghapuskan malware ni. Search kat Google pun tak ada panduan yang berguna.
Aku rasa pelik kenapa tak ada pula panduan untuk buang Sysanti.exe ni. Padahal, agak memeningkan juga nak cari asal-usul dia.
Aku guna antivirus Avira, Eset Nod32, Malwarebytes, Norman Malware Cleaner. Semua virus dan malware dapat detect dan clean Sysanti.exe dan seangkatan dengannya. Sampaikan game aku yang cracked pun tak boleh main dah psal di detect virus dalam cracked tu.
Tapi bila restart balik PC, Sysanti.exe tu tetap ada lagi..pening.
Aku rasa pelik kenapa tak ada pula panduan untuk buang Sysanti.exe ni. Padahal, agak memeningkan juga nak cari asal-usul dia.
Aku guna antivirus Avira, Eset Nod32, Malwarebytes, Norman Malware Cleaner. Semua virus dan malware dapat detect dan clean Sysanti.exe dan seangkatan dengannya. Sampaikan game aku yang cracked pun tak boleh main dah psal di detect virus dalam cracked tu.
Tapi bila restart balik PC, Sysanti.exe tu tetap ada lagi..pening.
Thursday, 10 May 2012
Hard Disk Free Di Google Drive
Kategori:
Komputer dan Internet
Hari ni round-round internet baru dapat info yang Google baru jer memperkenalkan aplikasi onlinenya yang terbaru iaitu Google Drive pada 25 April 2012 yang lepas.
Thursday, 26 April 2012
USB Mouse Hilang Fungsi Semasa Boot Windows
Kategori:
Komputer dan Internet
Dah bertahun-tahun guna komputer, ini first time aku terjumpa masalah mouse USB yang macam ni. Memang pening jadi kepala aku tak tahu macam mana nak solve problem ni. Google kat internet, memang banyak cara penyelesaiannya. Tapi kebanyakkannya cerita pasal masalah Windows atau driver. Ada juga yang cakap pasal masalah hard disk.
Wednesday, 11 April 2012
Kecilkan Saiz Video Dengan Software: AVI to MP4/MKV
Kategori:
Komputer dan Internet
Dulu aku ada buat posting pasal cara convert fail AVI ke MP4 supaya kita dapat fail video yang lebih kecil saiznya tapi mempunyai kualiti yang sama. Posting kali ni pun agak sama juga. Cuma menggunakan software yang lain.
Kali ni aku gunakan software Cyko.
Apa yang bagusnya Cyko ni? Software ni pun free juga macam IpodMe. Tapi pada pemerhatian aku Cyko ni boleh convert fail ke MP4 dengan saiz yang lebih kecil dari IpodMe dan kualiti video pun lebih baik dari IpodMe. Lagi satu, Cyko ni boleh juga convert ke MKV, iaitu bergantung kepada input dan output yang kita sediakan.
Kali ni aku gunakan software Cyko.
Apa yang bagusnya Cyko ni? Software ni pun free juga macam IpodMe. Tapi pada pemerhatian aku Cyko ni boleh convert fail ke MP4 dengan saiz yang lebih kecil dari IpodMe dan kualiti video pun lebih baik dari IpodMe. Lagi satu, Cyko ni boleh juga convert ke MKV, iaitu bergantung kepada input dan output yang kita sediakan.
Sunday, 23 October 2011
Kes Tipu Jual Beli Di Internet
Kategori:
Komputer dan Internet,
Ulasan Berita
Memang banyak kes-kes tipu yang melibatkan jual beli melalui Internet. Kebanyakkannya dah bayar, tapi barang tak dapat. Ada juga bayar harga penuh, tapi dapat barang yang dah rosak atau teruk kualitinya. Ada pulak tu, bayar harga barang original tapi dapat barang tiruan.. macam-macammm...
Tapi aku rasa 90% melibatkan kes pertama iaitu duit dah bayar, tapi tunggu punya tunggu punya tunggu, barang tak sampai-sampai. Bila kita call, dia tak angkat... atau kalau angkat si penjual akan bagi macam-macam alasan misalnya dah pos tapi belum sampai lagi, stok tak sampai, barang rosak so kena tunggu yg baru, tayar basikal pancit tak dapat pergi pejabat pos, mak tak bagi keluar, baju basah.... macam-macamlah alasannya.
Tapi aku rasa 90% melibatkan kes pertama iaitu duit dah bayar, tapi tunggu punya tunggu punya tunggu, barang tak sampai-sampai. Bila kita call, dia tak angkat... atau kalau angkat si penjual akan bagi macam-macam alasan misalnya dah pos tapi belum sampai lagi, stok tak sampai, barang rosak so kena tunggu yg baru, tayar basikal pancit tak dapat pergi pejabat pos, mak tak bagi keluar, baju basah.... macam-macamlah alasannya.
Thursday, 16 June 2011
Hal Anonymous Godam Web Malaysia
Kategori:
Coretan Fikiran,
Komputer dan Internet,
Ulasan Berita
This summary is not available. Please
click here to view the post.
Monday, 23 May 2011
Komputer Asyik Mati Semasa Booting
Kategori:
Komputer dan Internet
Baru-baru ni aku baru settlekan satu masalah komputer desktop aku. Dia susah nak masuk Windows (Windows XP). Bila aku tekan switch, dia elok jer hidup. Bila time logo Windows tu keluar jer, komputer terus off sendiri. Aku tekan switch lagi, dia on lagi, sampai kat logo Windows, dia off. Berulang-ulang kali. Lepas tu entah kali ke berapa entah aku tekan button switch, barulah dia boleh masuk Windows.
Problem ni memang dah lama, tapi aku biarkan aje. Asalkan boleh hidup suda. Tapi memang susahlah nak hidup. Dari segi jangka panjang pulak boleh efek pada hard disk. Hard disk senang dapat bad cluster ataupun jadi pendek jangka hayatnya.
Problem ni memang dah lama, tapi aku biarkan aje. Asalkan boleh hidup suda. Tapi memang susahlah nak hidup. Dari segi jangka panjang pulak boleh efek pada hard disk. Hard disk senang dapat bad cluster ataupun jadi pendek jangka hayatnya.
Tuesday, 26 April 2011
Windows 7 System Recovery
Kategori:
Komputer dan Internet
Apabila komputer kita menghadapi masalah, misalnya kena virus/malware, banyak problem selepas masa install atau uninstall software, configuration Windows yang tak best, touble tak boleh masuk windows - dapat masuk safe mode jer... apa yang kita boleh buat untuk membetulkan masalah-masalah tersebut ialah dengan menggunakan System Restore.
System Restore ni sangat popular semasa Windows XP dan kebanyakan problem boleh disettle dengan menggunakan System Restore. Tapi itu hanya untuk Windows XPlah. Windows 7, lain pula kisahnya. Walaupun ada beberapa problem boleh dipulihkan dengan menggunakan System Restore di Windows 7, tapi janganlah berharap sangat. Kebolehan System Restore dalam Windows 7 ni aku rasa sangat unreliable, kebanyakan problem tak boleh settle dengan menggunakan System Restore di Windows 7.
Walaupun begitu, kalau komputer kita manghadapi masalah, cubalah dulu gunakan System Restore. Aku akan cover cara menggunakan System Restore di artikel yang lain. Di artikel ni, aku nak tunjuk langkah-langkah atau cara-cara bagaimana nak buat System Recovery.
System Restore ni sangat popular semasa Windows XP dan kebanyakan problem boleh disettle dengan menggunakan System Restore. Tapi itu hanya untuk Windows XPlah. Windows 7, lain pula kisahnya. Walaupun ada beberapa problem boleh dipulihkan dengan menggunakan System Restore di Windows 7, tapi janganlah berharap sangat. Kebolehan System Restore dalam Windows 7 ni aku rasa sangat unreliable, kebanyakan problem tak boleh settle dengan menggunakan System Restore di Windows 7.
Walaupun begitu, kalau komputer kita manghadapi masalah, cubalah dulu gunakan System Restore. Aku akan cover cara menggunakan System Restore di artikel yang lain. Di artikel ni, aku nak tunjuk langkah-langkah atau cara-cara bagaimana nak buat System Recovery.
Saturday, 23 April 2011
Windows 7 System Image Backup
Kategori:
Komputer dan Internet
Image backup ni adalah salinan lengkap satu partition atau hard disk yang dijadikan sebagai backup. Manalah tahu tiba-tiba komputer kita kena serang virus sampai tahap nazak, ataupun sistem komputer kita dah jadi macam tak betul misalnya jadi lembab sangat, ataupun mungkin kita rasa sistem komputer kita ni dah jadi terlalu serabut banyak sangat software entah apa-apa yang kita dah install.
Kalau dulu-dulu, bila kita dah bosan sangat dengan keserabutan sistem komputer kita tu, mesti kita (aku la) rasa nak format jer lepas tu buat fresh install Windows. Ataupun, kalau tak tahu format sendiri, kita hantor jer ke kedai komputer ,habis citer. Suruh tokey kedai komputer yang formatkan, pasal kita ada banyak duit.
Thursday, 21 April 2011
Macam Mana Cara Nak Buat Blog
Kategori:
Blogging Punya Hal,
Komputer dan Internet
Selain dari Blogger.com ada banyak lagi site yang menyediakan tapak percuma untuk buat blog seperti Wordpress.com, Blogmas.com, Weebly.com dan banyak lagi.
Kat sini aku cuma nak tunjuk macam mana cara membuat blog di Blogger.com. Bila kita buat blog di Blogger.com ni, alamat blog kita akan diakhiri dengan blogspot.com, contohnya macam blog aku ni mancisdahbasah.blogspot.com.
Kat sini aku cuma nak tunjuk macam mana cara membuat blog di Blogger.com. Bila kita buat blog di Blogger.com ni, alamat blog kita akan diakhiri dengan blogspot.com, contohnya macam blog aku ni mancisdahbasah.blogspot.com.
Wednesday, 20 April 2011
Cara Buat Akaun Email GMail
Kategori:
Komputer dan Internet
Dah bertahun-tahun aku berkecimpung dalam dunia internet ni, dah bermacam-macam email account yang aku pernah guna RocketMail, Yahoo Mail, Hotmail, Wau Mail (Malaysian punya ni, ada lagi ke?..), Jaring, TM Net dan sekarang ni aku guna GMail.
Dalam banyak-banyak webmail accounts yang aku pernah guna, aku rasa GMail lah yang paling superb.
Antara sebab aku pilih GMail:
Dalam banyak-banyak webmail accounts yang aku pernah guna, aku rasa GMail lah yang paling superb.
Antara sebab aku pilih GMail:
Monday, 18 April 2011
Apabila Netbook Tak Boleh Masuk Windows 7 - Part 2
Kategori:
Komputer dan Internet
Lagi satu cara kalau cara sebelum ni tak berjaya untuk memulihkan netbook supaya boleh masuk Windows 7 semula.
Cara ni menggunakan arahan pada Command Prompt yang boleh di buka melalui System Recovery Options yang telah aku tunjukkan pada post terdahulu.
Nampak macam susah dan leceh. Tapi senang giler. Ikut ajer step-by-step.
Cara ni menggunakan arahan pada Command Prompt yang boleh di buka melalui System Recovery Options yang telah aku tunjukkan pada post terdahulu.
Nampak macam susah dan leceh. Tapi senang giler. Ikut ajer step-by-step.
Thursday, 14 April 2011
Wireless Networking Problem di HP Mini Netbook 1Malaysia
Kategori:
Komputer dan Internet
Aku rasa, siapa-siapa yang ada pakai HP Mini ni (Netbook 1Malaysia) ni akan atau pernah menghadapi masalah problem yang sama. Masalahnya ialah tak boleh connect guna wireless networking. Masalah ni, datangnya tak tentu. Kadang-kadang tengah pakai wireless elok-elok lepas tu kita tekan button untuk off wireless sementara waktu, pas tu bila kita nak on balik dia dah tak nak on pulak. Lagi satu, kita start jer netbook tu, dia dah memang tak boleh connect wireless.. padahal masa kita shutdown netbook tu tadi, ok jer..
Aku memang selalu jumpa problem netbook ni tak boleh connect wireless. Masalah ni memang biasa. Nak fix problem ni pun tak susah sangat, tak yah sampai hantar kedai repair... hehehe
Aku memang selalu jumpa problem netbook ni tak boleh connect wireless. Masalah ni memang biasa. Nak fix problem ni pun tak susah sangat, tak yah sampai hantar kedai repair... hehehe
Sunday, 10 April 2011
Cara-cara Buat Partition Hard Disk
Kategori:
Komputer dan Internet
Partition hard disk ni untuk apa?
Buat partition hard disk (hard disk partitioning) ni sebenar ni adalah untuk membahagi-bahagikan ruang simpanan data yang terdapat dalam satu hard disk kepada beberapa bahagian yang lebih kecil.. Bila kita beli satu hard disk berkapasiti 500 Giga Byte, kita mungkin nak bahagi-bahagikan hard disk tersebut kepada dua bahagian atau lebih. Contohnya kita buat 2 partition 250GB, Windows akan nampak seoah-olah kita ada dua hard disk misalnya disk C 250GB dan disk D 250GB, kalau 3 partition ada tiga hard disk, disk C 100GB, D 200GB dan E 200GB. Saiz kapasiti partition-partition tu kita boleh tentukan sendiri.
(Artikel ini mempunyai gambar yang banyak, loading akan mangambil sedikit masa..)
(Artikel ini mempunyai gambar yang banyak, loading akan mangambil sedikit masa..)
Saturday, 9 April 2011
Install Windows 7 Ultimate di Netbook HP 1Malaysia
Kategori:
Komputer dan Internet
Dalam post sebelum ni aku ada cadangkan supaya netbook hp 1Malaysia ni supaya menggunakan Windows 7 Ultimate kerana performance dia lebih laju berbanding Windows 7 Starter yang lembab walaupun pada spesifikasi komputer yang sama.
Dalam post ni aku nak tunjuk cara-cara untuk install Windows 7 Ultimate masuk ke dalam netbook HP 1Malaysia.
Thursday, 7 April 2011
Cara Format Hard Disk dan Setup/Install Windows 7
Kategori:
Komputer dan Internet
Setup atau install Microsoft Windows 7 dalam komputer adalah sangat mudah berbanding setup atau install Windows versi-versi lama seperti Windows XP, Windows Me, 98 atau 95. Masa yang ambil untuk siap proses installation pun tak lama, lebih kurang 30 minit. Kalau nak dibandingkan dengan setup Windows XP yang mengambil masa lebih kurang satu jam. Itu pun kalau komputer tu specs dia bagus.
Kat sini aku nak berkongsi mengenai cara-cara setup Windows 7. Kali ni aku nak tunjuk macam mana setup Windows 7 menggunakan CD-ROM. Lain kali aku tunjuk pulak macam mana kalau nak setup masuk dalam netbook yang tak ada CD-ROM drive, iaitu dengan menggunakan pen drive.
Wednesday, 6 April 2011
Pindahkan Fail dari Copy-Protected CD ke USB Pen Drive
Kategori:
Komputer dan Internet
Bila satu CD tu ada copy protection, kita tak boleh nak copy sesuka hati untuk pindahkan fail dari CD tersebut ke mana-mana media. Tetapi kadang-kadang fail-fail dari CD tu kita tak boleh copy bukanlah disebabkan oleh copy protection, tapi pasal nama atau format fail dalam tu tidak dapat dikenali oleh Windows.
Yang menjadi masalahnya, sebagai contoh, aku baru beli antivirus Kaspersky Internet Security 2011. Dah tentu, software tu datang dalam CD. Tapi aku nak install antivirus tu masuk dalam netbook. Biasalah, netbook mana ada CD-ROM drive.
Yang menjadi masalahnya, sebagai contoh, aku baru beli antivirus Kaspersky Internet Security 2011. Dah tentu, software tu datang dalam CD. Tapi aku nak install antivirus tu masuk dalam netbook. Biasalah, netbook mana ada CD-ROM drive.
Subscribe to:
Posts (Atom)







