Monday 29 April 2013

Korea Sana Korea Sini

Nampaknya pengaruh Korea semakin hari semakin luas. Sana sini "K". K-movie, k-drama, k-lagu eh.. k-pop.

Produk-produk Korea pun dah makin banyak berada di pasaran. Tapi yang kelakarnya yang bukan dari Korea pun cakap dari Korea juga, sebagai strategi perniagaan. Kalau ikut kata orang kita, sebagai pelarislah.



Bersepah orang jual barang kemas dari Korea di Facebook sekarang ni. Kalau dulu orang cakap emas celup, sekarang dah tukar brand jadi emas Korea. Menangis orang Korea kalau mereka tahu.

Aku pergi kedai aksesori kereta baru-baru ni, ingatkan nak tambah tinted pada kereta supaya gelap sikit. Tokey kedai tu rekemen tinted dari Korea, "Ini manyak bagus, bukan macam biasa punya maa... Korea datang punya!".

Aku pergi kedai tikar getah. Yang mula-mula tokey tu tunjuk kat aku ialah tikar getah dari Korea. Dia kata tikar getah dari Korea cantik, lembut dan tahan sikit. Entah ye entah tidak!

Aku pergi kedai handphone. Nampak macam Galaxy S3, tapi bukan. Rupa-rupanya tiruan punya. Tokey tu beritahu yang handphone tu bukan asli, tapi bagus sikit kualitinya dari tiruan China. Aku tanya kenapa? Dia jawab, "Pasal datang dari Korea". Adoilaa.. senangnya nak lakukan barang. Pada hal, semuanya China mari...

Rasa macam rimas tapi macam nak tergelak pun ada.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...