Friday 3 May 2013

Ganti Handphone

Dah lama aku tak beli handphone baru. Kali terakhir aku ke kedai handphone untuk beli handphone baru ialah pada 2007. Masa tu aku beli Nokia N70. Aku pakai N70 tu sampai awal 2011.

Bagus jugalah N70 tu. dalam masa beberapa tahun cuma tukar bateri sekali. Beli bateri ganti RM20. Dua bulan lepas tu, keypad dia pula rosak. Malas nak betulkan pasal dah lama sangat. Kalau N70 tu tak rosak, mungkin aku pakai terus agaknya. Lepas tu aku beli HTC Wildfire, second hand dari adik aku. Tak silap aku dia beli handphone tu 2010 agaknya.



Puas jugalah aku pakai Wildfire selama dua tahun lebih. Kecil, ringan, kukuh, tahan lasak. Yang kurang pada HTC Wildfire ni, pada aku ialah kamera dia dengan internal memory yang kecil. Sembilan puluh peratus gambar yang aku ambil guna Wildfire ni, blur. Sampai aku dah malas nak ambil gambar. Internal memory dia cuma ada 175MB. Memang tak cukup nak install banyak apps. Tapi, secara keseluruhannya, kira bagus handphone ni.

Tapi, entah macam mana hari tu aku boleh terlempang pulak Wildfire ni sampai jatuh dari atas meja. Tinggi jugalah meja ni. Bukan tak pernah jatuh sebelum ni, banyak kali dah. Tapi bunyi jatuhan kali ni agak luar biasa sikit. Macam kuat sangat hentakkannya. Bila aku ambil, belek-belek, nampak macam tak ada apa-apa. Sekali besoknya, aku tengok ada tiga bijik bintik hitam sebesar kuku di screen dia. Lepas tu macam ada cecair tumpah kat dalam LCD. Adoila!

Screen HTC aku yang cacat.
Aku tanya kat kedai, tokey handphone tu cakap kos repair untuk ganti LCD dalam RM200. Tapi, oleh sebab HTC Wildfire ni dah lama, aku pun buat keputusan untuk beli handphone baru.

Ada beberapa handphone yang aku pertimbangkan, antaranya Samsung Galaxy S4, Galaxy S3, Galaxy Note 2, HTC Butterfly, HTC One, Sony Xperia Z, Xperia SP termasuklah Galaxy S3 Mini.

Dalam banyak-banyak tu, aku suka S4, tapi setelah mempertimbangkan semua perkara, akhirnya aku beli Samsung Galaxy Note 2. Aku pilih Note 2 atas faktor harga, saiz dan keperluan.

Dah dua hari aku pakai Note 2 ni, semua aku puas hati. Cuma ia agak berat, lenguh tangan kalau pegang lama-lama. Lain kali aku akan cerita pasal Note 2 ni.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...