Friday 4 May 2012

Cara Trade In Kereta Yang Belum Habis Bayar

Sebenarnya tajuk yang lebih sesuai dengan posting kali ini ialah bagaimana nak beli kereta dengan cara trade in kereta yang masih ada hutang dengan bank.. erk.. panjang pulak tajuknya..hehe

Aku tengok kat status pelawat blog ni ramai yang sesat sini untuk cari panduan untuk trade in kereta. Jadi kali ni aku merajinkan diri untuk menjelaskan cara-cara jual beli tersebut. Ini adalah berdasarkan pengalaman aku yang mungkin dah lima enam kali juga menjalankan aktiviti menambah hutang ni.

Dalam kes ini, kereta yang aku nak jadikan sebagai contoh ialah sebuah Perodua Myvi 1.3 manual buatan tahun 2005. (Ini sebagai contoh ajer... tak der kena mengena samada yang telah hidup atau yang masih mati)

Ini detailnya :-
Jenis Kereta : Myvi 1.3 (M) 2005
Beli : (Baru) November 2005 (start bayar Disember 2012)
Harga Atas Jalan(Termasuk Insuran Road Tax): RM47,000
Deposit : RM5,000
Loan : RM42,000
Jangkamasa Hutang: 9 Tahun (108 Bulan)
Interest: 3.5% = RM13,230 (9 tahun)
Jumlah kena bayar: RM42,000 + RM13,230 = RM55,230
Ansuran bulanan: RM512 (Sepatutnya RM511.39.. jadi bulan terakhir bayar kuranglah)

Info kat atas tu boleh cari kat aggreement yang bank bagi masa kita beli kereta dulu.

Sebelum terjah ke kedai kereta, lebih baiklah buat anggaran kira-kira terlebih dahulu.

1. Jumlah Hutang Yang Tinggal (Settlement)

Mula-mula kita kena tengok dulu berapa hutang yang tinggal. Takut-takut, harga market kereta tak boleh cover hutang kita tu pulak... macam mana nak beli kereta lain kalau macam tu..! Biasanya kalau loan kereta 9 tahun kenalah pakai lebih kurang 5 tahun baru ada balance untuk dijadikan muka kereta baru. Kalau loan 7 tahun, rasanya bayar kat bank 3 tahun dah ok kot. Kena kira lah dulu.

Bila kita trade in kereta, sebenarnya kita akan dikira bayar lump sum kat bank hutang kereta kita tu. Kita bayar habis (kononnya), jadi bank akan suka hati (kononnya) so dia bagi kita rebet pasal habiskan bayar hutang lebih awal dari jadual. Setelah ditolak rebet, hutang kita pada bank akan jadi kurang. (Jumlah hutang yang tinggal ni dipanggil 'settlement')

Berdasarkan info kat atas tu:
Kononnya aku nak jual kereta tu pada bulan ni (Mei 2012 ).
Aku dah bayar selama 78 bulan iaitu RM39,936.
Ikut jadual hutang kita ialah RM55,230 - RM 39,936 = RM15,294 (Tinggal 2 tahun setengah jer)
RM15, 294 adalah hutang sebenar. Tapi pasal kita akan clearkan hutang 2 tahun setengah lebih awal. Maka bank akan bagi rebet. Jadi berapa hutang aku?

Pergi kat link sini Autoworld-Car Loan Settlement Calculator dan isikan maklumat yang sepatutnya seperti gambar di bawah ni:


Dari gambar atas ni, jumlah yang aku kena bayar kat bank ialah RM14,316.00 (dibulatkan). Rebet yang aku dapat ialah RM977.75. Sikit jer, pasal tinggal 2 tahun setengah jer.

Ini anggaran jer tau. Kalau nak tahu jumlah yang tepat kena telefon bank. Bank akan tanya tarikh sebenar nak jual kereta tu, dan kira berdasarkan tarikh tersebut.

2. Nilai Harga Pasaran Kereta Lama

Sekarang kita dah tahu hutang bank aku. Langkah seterusnya ialah survey harga pasaran untuk kereta aku tu. Kena cek sendirilah samada cara online atau cek kat kedai kereta terpakai di kawasan kita.

Sebagai contoh:  Harga Myvi 2005 di Mudah.my

Website lain untuk survey harga kereta:
Motortrader
Autoworld
Carlist

Kalau dilihat dari laman web Mudah.my harga bagi sebuah kereta Perodua Myvi manual tahun 2005 di Johor ialah lebih kurang RM25,000.

Itu harga market. Bukan harga tokey kedai 2nd nak beli dari kita. Biasanya tokey kedai 2nd ni memanglah cekik darah tahap giler babun punya. Paling tinggi pun mungkin dia nak ambik Myvi aku tu ialah RM20,000.

(Sebenarnya kalau kita nak trade-in kereta tu, dan beli kereta lain di kedai yang sama (kereta 2nd juga), biasanya salesman akan ambik kereta kita dengan lebih tinggi. Tapi kalau beli kereta baru, biasanya diorang akan ambik kereta kita pada harga serendah yang mungkin, sampai kita rasa nak nangis jer...hahaha.)

3. Downpayment Kereta Baru

Bila dah tahu settlement yang kena bayar dan anggaran harga pasaran semasa kereta kita, barulah kita boleh kira berapa downpayment yang kita dapat letak untuk kereta baru kita tu. Dalam hal ni, kereta baru yang aku maksudkan ialah kereta yang kita nak beli selepas ini, (tak semestinya kereta BARU).
Harga pasaran kereta lama: RM20,000
Settlement bank: RM14,316
Baki yang tinggal: RM5,684 
(amacam? nak nangis tak? bayar kereta 7 tahun lebih tapi cuma 5 ribu lebih jer yang tinggal..)

Biasanya, bank akan bagi loan sebanyak 90% sahaja dari harga kereta. Dari baki sebanyak itu aku cuma boleh beli kereta yang berharga lebih kurang RM56,000 sahaja. Tapi sebenarnya aku nak beli Proton baru tu.. apa tu.. Proton Preve.. Harga dia yang spec paling tinggi ialah lebih kurang RM72,990 (Harga atas jalan termasuk insuran dan road tax).

10% dari RM72,990 diperlukan sebagai downpayment iaitu RM7,299.
Perlukan lagi RM1,615. (Aiseyyy..! Mana nak cekau ni!)

Nanti dulu! Ini selalu orang lupa.
NCD (No claim discount) aku ada 55%. (NCD ni cuma bagi mereka yg dah ada insuran kereta lama lepas tu nak trade in. Kalau tak pernah beli kereta tak ada NCD) Harga Preve tu adalah harga atas jalan iaitu termasuk insuran dan road tax. Setelah dikira dari sini (Car Insurans Calculator), insuran Preve ialah lebih kurang RM2,100. NCD 55% dari RM2,100 ialah RM1,155. Oleh itu harga Proton Preve setelah ditolak NCD ialah 71,835. Bermakna perlukan RM7,184 sebagai downpayment.

Setelah ditolak balance kereta Myvi tu aku perlukan RM1500 sahaja. Kalaulah Proton ada bagi diskaun RM1000-1500 tak payahlah aku nak tambah duit poket. (biasanya kereta yang baru dilancarkan memang tak ada diskaun). Kalau nak tunggu diskaun, belilah kereta time musim perayaan, Raya Puasa ke, Gong Xi Fat Chai ke, ataupun jualan akhir tahun. Tapi kadang-kadang ada juga diskaun dari salesman sendiri... kena tanyalah kat salesman.

Dalam kes ini aku kenalah keluar duit poket sebanyak RM1500 untuk genapkan downpayment kepada RM7184. (Tapi biasanya diorang genapkan jadi RM7,200 lah untuk senang kira nak buat loan.)

Berapa sebulan aku kena bayar?

Harga kereta: RM71,835
Downpaymanet: RM7,184
Interest: 2.8% (ini kena tanya bank atau salesman)
Jangkamasa bayaran: 108 bulan (9 tahun)

loan = harga kereta - downpayment
       = 64,651

interest = loan x 2.8/100 x 9
            = 16,292

ansuran bulanan = (interest + loan) / 108
                         = 749.47

Nak senang kira pergi sini Car Loan Payment Calculator

4. Pergi ke kedai Kereta

Bila dah buat kira-kira dan anggaran, barulah ke kedai kereta. Carilah salesman yang muka agak baik dan cakaplah nak beli kereta. (Walaupun muka baik, janganlah percaya sangat salesman kereta ni woi..) Lepas tu bagitau dia sekali ada kereta lama nak trade-in. Bandingkan dengan anggaran yang dah dibuat dengan kira-kira yang di buat oleh salesman agar tidak dicekik banyak sangat.

Macam kes aku nak beli Proton Preve ni (kononnya), maka aku akan ke kedai Proton yang aku rasa best untuk tanya-tanya pasal pembelian kereta baru ni (bukan yang paling hampir ye...).

Biasanya bila dibagi tahu kita ada kereta lama nak trade-in, salesman ni akan contact dealer kereta secondhand (dari luar), untuk tanya harga kereta kita tu untuk ditolak. Lepas tu tanya kita setuju tak dengan harga tu. Bandingkanlah dengan anggaran yang kita dah buat kat rumah. Kalau lari jauh sangat, cakaplah tak setuju. Suruh salesman tu cari dealer lain, ataupun kita cari salesman lain atau cari branch lain.

Bila dah dapat harga yang kita suka, salesman akan buat kira-kira. Berapa kemampuan kita dari gaji, berapa downpayment, berapa bayaran ansuran, berapa diskaun, apa dokumen yang diperlukan dan lain-lain. Jika dah suka, jangan setuju dulu. Ambil kertas kira-kira tu dan bawak balik. Pertimbangkanlah dulu sampai betul-betul puas hati. Kalau yang Islam tu, buatlah solat istikharah, mintak petunjuk dari Allah. Mudah-mudahan kita buat keputusan yang betul.

5. Pergi ke Kedai Kereta Lagi

Bila dah setuju, sediakanlah dokumen-dokumen yang patut. Kebiasaanya dokumen yang diperlukan ialah:

Makan gaji:

1. Slip gaji 3 bulan
2. Borang EA/ slip income tax
3. Mykad dan lesen
4. Kalau ada lain-lain pendapatan sertakan bukti (slip gaji, buku bank atau apa-apa yang patut)

Kerja sendiri

1. Bank statement 6 bulan
2. Pendaftaran perniagaan (ROB), (termasuk slip butir2 pemilik).
3. Penyata Income Tax
4. Mykad dan lesen
5. Kalau dalam bank/ASB ada banyak duit.. bawak buku akaun.

Pastikan slip gaji atau bank statement adalah bersesuaian dengan harga kereta yang kita nak beli! Kalau tak nanti sesia jer kena reject mentah-mentah.

Jumpa dengan salesman yang kita jumpa hari tu, dan cakaplah kita dah bersetuju untuk membeli kereta. Bagi semua dokumen yang dia mintak dan bayar duit booking. Duit booking mungkin dalam RM100-200, bergantung. Jangan bayar downpayment dulu. Setiap bayaran yang dibuat mesti mintak resit rasmi.

Duit booking ni nanti akan ditolak daripada duit downpayment.

6. Tunggu Bank Telefon.

Sekarang ni nak buat loan kereta dah agak susah, pasal Bank Negara dah ketatkan lagi syarat-syarat nak bagi loan. Kalau dulu senang jer. Nak beli kereta yang ansurang bulanan RM500, ko kena ada gaji kasar 3 kali ganda iaitu sebanyak RM1500. Sekarang ni, dah tak boleh gaji kasar. Kena kira gaji bersih. Maknanya kira epf, hutang rumah, hutang kad kredit, status perkahwinan, berapa anak, sejarah bayar hutang dan macam-macam lagi. Senang cakap, kalau nak beli kereta bayar ansuran RM500, kena gaji lebih kurang RM2,500 baru senang nak lulus loan... hahaha..

Kalau ada blacklist CTOC atau CCRIS, lagilah susah. Macam tak boleh lulus jer. Jangan berharap sangatlah kalau nama blacklist (kecuali kalau pakai orang dalamlah kot). Tapi semuanya bergantung pada bank juga. Ada juga yang nama blacklist, tapi bank luluskan loan dia, mungkin pasal orang tu sangat loaded ataupun mempunyai sejarah yang sangat baik dalam aktiviti membayar hutang agaknya.

Satu dua hari lepas kita submit dokumen, bank akan telefon untuk interview mengenai loan yang kita nak buat dan untuk pengesahan kerja dan pendapatan dan lain-lain. Pastikan handphone sentiasa disisi. Kat office pulak, bagi tau dan pakatlah dengan sesiapa yang berkenaan.

Biasanya kalau bank telefon sebelah pagi, sebelah petang dah boleh tahu lulus atau tak loan kita tu. Kalau tak sabar boleh telefon salesman kereta tu cepat-cepat... hahaha

Sambil tu, kalau nak beli no plat yang kita suka, cepat-cepat bagi tahu salesman. Salesman akan mintak bayaran yang sepatutnya untuk tender nombor tu. Taklah mahal sangat, kalau nombor-nombor biasa dalam RM250-RM350 jer. Yang popular sekarang ni, suka nombor plat 3 digit,... bagitahulah kat salesman tu, nak nombor 3 digit.. tak kisahlah apa-apa pun. Kalau nak nombor 2 digit.. mahal tuu..

Kalau nak beli nombor sendiri kat JPJ pun senang ajer. Pergi jer ke JPJ. Tapi lain kalilah aku cerita.

7. Sign Aggreement.

Bila dah lulus, dalam satu dua hari salesman akan telefon suruh datang. Tapi sebelum datang tu, kasi clear dulu barang-barang dalam kereta lama. Sebab lepas ni nak serah kereta lama tu. Nak peluk ker nak cium ker, nak nangis air mata perpisahan ke..nak basuh kali terakhir ker.. buatlah kat rumah.

Bila dah settle datanglah seperti waktu yang dijanjikan untuk sign aggreement bank, termasuklah sign surat serah kereta lama, insuran dan lain-lain (banyak tu). Lepas sign, barulah bayar duit downpayment dan jangan lupa mintak resitnya.

Masa ni kena serahlah kunci kereta lama. Pandai-pandailah nak balik macam mana. Tapi kalau salesman tu baik hati dan pandai ambik hati, dia akan bagi pinjam kereta lain buat sementara waktu.

Kalau beli kereta second hand, lepas sign aggreement dah boleh terus bawak balik kereta barulah.

Hutang kereta kita yang tinggal kat bank akan dibayar oleh dealer kereta secondhand. Diorang takkan tukar nama selagi kereta lama kita tu tak dibeli oleh orang lain. Kadang-kadang (selalu juga), diorang tak bayar sampai dua tiga bulan, dan bank akan tak habis-habis call kita.

Benda ni aku rasa memang satu kelemahan dalam sistem jual beli kereta dalam negara kita yang menjadikan pengguna sebagai mangsa. Tak ada perlindungan bagi pengguna. Kalau apa-apa berlaku kepada kereta lama kita tu, (yang belum disettlekan bayaran), bank tetap akan cari kita, dan nama kita juga yang akan black list. Memang banyaklah perkara-perkara ngeri yang belaku disebabkan oleh benda-benda macam ni. Nak cerita pun, kena buat tajuk lain...

Apa yang kita boleh buat cuma call salesman atau dealer kereta tu sajer, suruh diorang bayar cepat.

Tapi ada cara yang lebih selamat iaitu, kita cari buyer kereta lama tu sendiri. Letaklah iklan kat surat khabar ke, kat majalah motortrader, kat internet, tanya kawan-kawan, adik beradik, saudara mara dan lain-lain.

Bila dah jumpa pembeli, pembeli tu kena buat loan baru dari bank untuk beli kereta lama kita. Jangan main sambung bayar jer. Cara jual beli kereta main sambung bayar ni memang macam nak gantung diri jer. Bahaya! Walaupun adik beradik atau kawan baik. Tak pasal-pasal boleh putus kawan atau perang saudara nanti.

Lepas loan lulus nanti kena gi JPJ submit dokumen pindah milik dan lain-lain lagilah. Tapi memang lecehlah kalau proses sendiri. Yang mudah, suruh salesman kereta buatkan jer... tapi kena cekik sikitlah.

8. Ambil Kereta Baru.

Biasanya salesman akan janjilah berapa hari kereta kita boleh keluar. Mungkin dalam dua tiga harilah macam tu. Masa serahan tu ceklah betul-betul keadaan kereta tu. Kalau boleh bawaklah orang yang berpengalaman. Kalau ada cacat cela, terus jer komplen kat salesman.

Bila dah settle. Jangan lupa mintak free gift. Kalau salesman tu pandai, dia akan bagi juga apa-apalah sebagai free gift. Dapat setereng lock atau minyak wangi pun dah okay. Bukan apa, untuk buat customer dia rasa seronok dapat hadiah... walaupun tak seberapa.

Bila dah bawak balik, buatlah apa-apa yang patut... nak buat doa selamat ke, nak mandikan ker..

Masa yang diambil dari mula-mula submit dokumen kat salesman sampailah dapat kereta ambil masa dalam 5 hari bekerja... itu paling cepatlah. Kalau paling lambat pun dua minggu. Itu kalau ada stok. Kalau tak ada stok.. kena tunggu stok dululah.

Itulah sahaja pengalaman yang aku nak share. Bukannya semua mesti berlaku seperti apa yang aku ceritakan, tapi cukup sebagai panduan dan idea bagi sesiapa yang sedang berangan nak beli kereta baru tapi tak ada clue langsung macam mana nak mula.

Teringat dulu masa first time aku nak beli kereta 2nd hand dengan trade in kereta lama. Aku terus terjah kedai kereta, "Boss, saya nak ambik Wira merah ni..trade in Iswara saya... boleh tak?". Salesman tu terus telefon sana sini.. dalam 10 minit. "Oh.. bole bole".. mintak dokumen.. lepas 3-4 hari dia suruh datang ambik. Aku tak tahulah untung rugi aku masa tu... hahaha...

Artikel ni perkongsian pengalaman jer. Aku takkan bertanggungjawab jika berlakunya apa-apa kerugian atau apa-apa kesilapan yang disebabkan oleh artikel ini... hehehe...pandai-pandailah nak idup.

222 comments:

1 – 200 of 222   Newer›   Newest»
Anonymous said...

Bro, ko rase patut aku jual kete satria lame aku kt used car terus or just trade in je beli kete baru? Opinion bro?
Bkn ape, aku dah ade cukup duit utk byr downpayment kete baru.

mancisdahbasah said...

aku tak faham sangat soalan..
nak jual staria utk ambil duit ke? tak digalakkan kalau mcm tu.. psal kedai mesti ambik rendah giler, sampai tak masuk akal harga dia.

trade in kereta tu utk tambah duit downpayment pun okay.. kurang sikit ansuran bulanan.. lagi dah tak payah maintain kereta lama..

aqamoha@gmail.com said...

bro.. aku dah baca ape yang ko tulis ni.. info bernas dan berguna.. thanks ye..

btw, kes yang ko cerita ni tak sama ngan kes aku.. camni kes aku..

kakak aku pakai 2 kereta, savvy and kancil.. so die nk clearkan name die lah.. kancil org lain pkai, orang lain bayar tapi still name die.. same je ngan savvy tapi savvy ni aku yg pakai..

cerita die camni.. aku dah bersetuju nak beli kereta savvy ni.. loan x abis lagi macam yg bro tuliskan dalam beberapa perenggan yg awal2.. tapi lain nya kes bro ngan aku, kakak aku taknak beli kereta baru.. die nak clearkan name je.. kire nya, nak tolak kat dealer 2nd hand, dan terus dibeli oleh aku.. bleh ke camtu? atau bleh terangkn tak ape procedure yg perlu di ambil? kire nya, nk tukar nama kereta ke name aku..

tq bro..

mancisdahbasah said...

aqamoha:

kalau nak tukar nama, kena langsaikan dulu hutang di bank. samada ko guna cash sendiri, atau buat loan baru guna nama sendiri. janganlah sesekali tolak kat dealer lepas tu beli semula.. rugi besar.

nak buat loan kereta sendiri tak susah sebenarnya cuma leceh sikit jer... kena pergi bank2(hal geran, dokumen etc), jpj, puspakom.. tapi tak rugilah...lagi best pasal boleh kowtim interest, jumlah loan dll.

jadi sebagai langkah pertama: pergi jer kat bank, jumpa staff yg berkenaan utk buat loan beli kereta savvy tu, nanti staff bank tu mintaklah apa2 dokumen yang patut...langkah2 seterusnya nanti diorg akan terangkan.

Aqamoha Primera said...

ok bro. tq byk2..

Anonymous said...

salam bro, nk minta pendapat bro sekiranya sy cari buyer sendiri utk jual kereta sy yg masih dlm tempoh loan, adakah pihak bank yg akan buka harga utk jual kereta sy @ ikut harga kereta yg telah d persetujui antara sy dgn buyer? tq

mancisdahbasah said...

Apa yg aku tahu, bank akan bagi loan 70%, 80% atau 90% dari harga market kereta tu... bergantung juga kepada usia kereta... kalau dah lebih 10 tahun, mungkin bank tak bagi loan.

sebagai contoh misalnya harga yg dipersetujui ialah 50k.. tapi harga market ialah 60k, mungkin boleh dpt loan 100%.. buatlah statement harga jual 60k..

Anonymous said...

Slm... A very good info btw. Thanks. ;).

Sy nk tnya, sy br je beli keta Myvi bln april thn lepas. Bajet nk trade in tp mmg xda pun untungnye jd nak jual terus. Boleh dpat advice dr saudara?. Sy betol2 xnak keta tu da. Sob2. Kalo jual terus mcm mana?

mancisdahbasah said...

kalau baru beli tahun lepas guna downpayment besar 50% ke, mungkin boleh lepas. Tapi kalau guna 10% downpayment, loan 9 tahun... memang rugi.

cubalah kira guna loan settlement kat atas tu, lepas tu bandingkan dengan harga market. Kalau full settlement lebih rendah dari harga market bolehlah jual. tapi jual sendirilah, cari buyer sendiri. kalau jual ke dealer, dealer akan ambik sangat rendah dari harga market.

lagi satu.. kalau berurusan dgn dealer, aku rasa trade in untuk ambik kereta baru lebih untung dari jual terus.

dari apa yg aku tahu, kalau baru pakai setahun.. kira dari kiri kanan depan belakang, memang akan rugilah.

sekadar pandangan...

Anonymous said...

minta pandangan sekiranya sy nk trade in dgn dealer & ambik no plat lama utk keta baru? ada kemungkinan d tipu oleh dealer x?

mancisdahbasah said...

tukar-tukar nombor plat ni saya mmg tak berapa tahu... sorii... hehehe

yonnna said...

sy nak trade in kncil 2007 hutang lg 15k market price untk kncil 13k.. sya nak trade in dgn myvi 2nd hand hrge 33000. bper sya kna tmbah utk settlemen n bper sya kna byar monthly unt kreta myvi if ikat 9 taun..mntak tlg kirakan bley...

mancisdahbasah said...

yonnna:
aku tak bleh nak kirakan full settlement psal kurang info kancil tu.. ansuran bulanan, interest, berapa tahun, downpayment, bila beli, bile habis, dah bayar berapa bulan dll. ko try guna online loan settlement calculator ikut link kat atas tu ko terus boleh tahu berapa full settlement yg ko kena bayar.

kalau harga myvi rm33k, minimum deposit yg diperlukan biasanya rm3300 (10%), interest mungkin 3.5%, 9 tahun... bulanan bayar rm362 ajer.

under18_yun said...

aku ada viva 850 tahun 2009 nak tukar kepada waja 2nd. tp tak tau cara nak jual kereta viva tu camne. kalau ade orang nak sambung bayar viva tu ape process yang perlu dibuat.

Anonymous said...

sy nk tnya, sy nk trade in kereta kancil 2005 (660bx) hutang da lg 11k.. market price keta tu dlm 7k, sy nk trade in ambik kereta viva baru...cmna ek prosedur nk trade in keta????
lgpon sy xberapa pndai sngt dlm bab2 trade in keta nie???

mancisdahbasah said...

under18_yun & anonymous:

kat artikel atas tu aku bagi contoh dan procedure yg aku rasa agak complete... sekurang-kurangnya boleh dapat idea dari situlah.

kalau tak boleh faham gak, bawaklah kawan atau kenalan yg pernah trade in kereta pergi kedai kereta tu sebagai langkah pertama. tak beli tak per. dealer kedai kereta tu takkan marah punya.. hehehe

Anonymous said...

salam nk tnye..sy ad kete myvi se 1.3 manual..bli nov 2010..dh wt full settlement..kire dh abis byr r..sy nk jual kete 2 n amik proton preve ..pegi tnye kt kdai 2nd murah gler nk amik..so xjd nk jual kt kdai 2..sy nk taw brp ek hrga psaran kete sy 2 n cmne cre klu sy nk jual n amk preve?

mancisdahbasah said...

nak tau harga market boleh survey secara online ikut link kat atas atau tengok sendiri kat kedai-kedai 2nd.

kalau nak jual ikut harga market kena jual sendirilah. cari buyer melalui iklan. suratkhabar ke, online ke, kawan-kawan ke. memang agak leceh sikit..tapi berbaloi. dah jual, dah dapat cash baru boleh beli preve.

kalau tak nak leceh, jual ajer kat dealer. memang rugilah 4-5 ribu tapi senang kerja.. tinggal sign jer.

Unknown said...

salam bro..aku nk mntak tunjuk ajar ckit ni..aku ade la kenan keta gen2 cps ni taun 2008...aku nk bli atas org bkn used car...die ltak kt aku rege 35k(xnego lg)..tp die kate aku kene proceed loan sendirik..adoiyaaaii...aku manela nk reti bab2 ni...aaa...bleh x bro tlg ajarkn ckit x kpd aku yg xbrape nk pndai ni...

mancisdahbasah said...

Azizi Abrahim:

Buat loan sendiri tak susah bro! Cuma leceh jer. Contoh macam kena ambik geran kat bank, buat inspection kat puspakom, sediakan dokumen, ambik gambar kereta... biasalah tu.

Kalau dah nekad nak beli kereta tu, langkah pertama contact bank dulu. Kalau tatau nak contact, ni aku recommend guna online application jer.. lepas submit, 2-3 hari nanti bank akan contact ko. ikut jer apa staff bank tu suruh dan mintak.

ambank: https://www.ambankgroup.com/onlineform/hp/hp.asp

hong leong: https://www.ecloan.com.my/carloan/fgetloan.asp

wahida said...

assalam.. saya nak tanya pendapat.. adik saya nak beli kereta second hand cash dr owner. bkn dr used car.. kereta tu ade baki loan lagi dekat bank.. leh tak bagi sedikit panduan untk sy terangkan pada dia... bukan ape takut salah langkah nanti tetipu.. owner tu kate dia akan settle bab puspakom.. cume untuk tukar nama ngan baki loan dia kat bank tu camne ye.. tq

Anonymous said...

tumpang tanya, kalau sy nak beli kereta baru tapi nak trade in kereta suami, boleh ke?

Anonymous said...

Bagus blog ni bro.,ramai nk taw,cni aku nk tnye..
aku ade kereta saga blm december 2010.hutang ade lg ngn bank.so..skg ni nk pakai kereta lain.(second or baru),tp masalahnye cmne cara nk trade in or hutang aku dgn bank untuk saga blm ni dh tak terikat bwh aku...,nk release loan aku ni untuk saga blm.pas2 baru nk apply loan kereta yg baru

mancisdahbasah said...

Anonymous jun24:
Sama jer procedure nya. cuma masa sign serah kereta lama tu suami kena hadir.

Anonymous june27:
kalau boleh semua org nak buat macam tu bro.. tapi dah mmg dealer kereta akan clearkan hutang selepas ada buyer utk kereta tu, nak buat mcmana. Lainlah kalau guna duit sendiri buat full settlement, lepas tu baru tolak utk ambik kereta baru...

Anonymous said...

salam nk tanya sya ada kereta Wira 1.5 auto tahun 2000 (dah hbis bayar) dan kerete suami savvy masih ada hutang lg dgn bank..skrg ni fikir nk pakai 1 kereta jer, cadangnya nk tolak kete wira kt dealer tp husbnd kata harga jauh lebih rendah dari harga market..boleh ker klu kedua-dua kereta ni nak trade in ambik kereta baru??..atau pun release loan kete savvy 2 passtu baru apply kete baru??mcm mana nk buat ek?? mana lg berbaloi??

mancisdahbasah said...

pada pendapat aku, kalau terdesak nak ambik kereta baru, baik trade in kedua-duanya, jadi dapat banyak sikit duit downpayment.

tapi wira AUTO tahun 2000 dan Savvy, harga dealer ambik mmg rendah.

mancisdahbasah said...

tambahan sikit dari yg atas:

elok cari buyer sendiri, lebih berbaloi dari trade in kat dealer.

Anonymous said...

bro...aku baru pakai kereta nissan ni setahun.tp dh rasa mcm nk pakai kereta toyota plak.kalo aku tolak kat kedai, banyak tak aku kena bayar semula. pastu utang keta nissan aku dgn bank kira camne plak ekk..

Anonymous said...

Saya ada keta gen2 year 2007.baki kt bank ada dlm 28k lg.saya ingt nk tolak keta ni ke adik n then nk beli keta 2nd hand triton.nk taucamner cara kl saya nk pindah nama ke adik..let say kl kt market hrga gen 2 skrg 23k,so lg 5k tu saya kena setel kn dulu ke?leh x kl saya adik saya wat loan,dia naikkan hrga ke 30k?bank lulus x?ke loan tu bank akn bgi based on market price?tq.

Anonymous said...

bro, aku ade myvi se 1.5 lagi best.. bru pki 6 bln. igt nak trade in nk beli kete second hand 88k. agak2 berbaloi x?

saerah80 said...

Nak tanya, mak cik saya nak beli kereta saya kelisa 2002 untuk anaknya. Kereta saya tinggal dalam 2 tahun je lagi so saya rasa baik settlekan kereta baru tukar nama dan lepas tu boleh beli kereta baru, so macam mana nak buat ye?

Anonymous said...

rebet tu kita bole guna utk d/payment keta baru gak kan??

mancisdahbasah said...

Anonymous:
adoilaa.. susahnya aku nak reply kalau guna Anonymous..taip jer lah nick apa2, senang nak refer..

kalau baru beli kereta dan baru pakai 6 bulan atau setahun dua.. sangatlah rugi untuk di tolak ke dealer.. sebab dealer akan ambik rendah sangat. Sebabnya pasal bersaing dgn harga kereta baru.

Iyolah.. kalau beli myvi lagi best RM58k..pakai 6 bulan..lepas to tolak RM50k. takkan dealer nak jual balik RM54k.. sapa nak beli 2nd hand kalau beza harga dgn yg baru cuma 4k..ye tak?

mancisdahbasah said...

Saerah80:
Pendapat aku, kalau hutang dah tinggal sikit.. mana-mana pun ok.

Suruh makcik awak bayar (secara loan atau cash), pas tu guna duit tu utk bayar full settlement kelisa kat bank. Bila dpt surat perlepasan, tukar nama geran ke nama awak. Lepas tu tukar ke nama makcik awak. Duit balance boleh guna utk downpayment kereta baru.. yahooo!

vanilla said...

hye =) mmg sgt berguna info nih..tq...
sy pakai viva 2008 loan 9thn...try kire2 ingat nak tukar toyota vios...hahahahah...mcm xdek untung je..sobs2

epo said...

Salam. saya perlukan pandangan brader ttg loan kereta ni.

kereta satria saya masih mempunyai loan bank (full settlement 12k). Tp saya kalau nak lego plg murah paras 15k (sbb telah dijaga dgn baik beserta dengan aksesori).

tp skg ni hati saya sudah tertawan dengan nissan AD Resort.

Katekan Ad Resort tu harga 15k gak, selalunya kedai kereta ada tak yg nak tukar?

mancisdahbasah said...

vanilla:
mmg takkan untung punya... tapi takkanlah nak pakai viva sampai bila-bila, kalau dah mampu ambik vios kan?

epo:
rasanya tak boleh main tukar-tukar jer. kalau satria tu trade in 15k, full settlement 12k, balance ada 3k boleh tambah ke ad resort. cuma perlu lagi 12k. AD resort ni mcm susah nak buat loan rasanya pasal dah lama sgt, kena try syarikat kreditlah ataupun beli cash.

saerah80 said...

Thanks!

amani said...

salam, nak mintak pendapat sikit. tapi yg ni xde kena mengena dgn trade in kete. nak tanya kalau sy nak beli kete 2nd dgn bayar secara cash berbaloi x sebab sy wat personal loan dlm jangka masa panjang (20yrs) dgn jumlah pinjaman yg agak byk untuk langsaikan sekali hutang belajar. e.g: Rm70k = kete + hutang belajar. Minta pendapat perlukah sy byr secara cash utk kete atau just byr deposit tinggi.

epo said...

terima kasih brader. selamat berpuasa dan salam
: )

atia said...

Salam. Nak tanye saya ad kereta saga flx yg bru 3 bulan pakai..saya nak tolak kepada adik saya..boleh ke saya clearkan nama saya lepas dh tolak kepada adik saya?

indeari said...

mas:
mcm mana ek kalo ketaku da abis bayar n ku nak beli keta baru. masalahnye satu je, ketaku tu under nama ayah n ade la problem bocor trmasuk kemek kiri/kanan. lepas ke nk cek tukar nama ke puspakom.then kalo x tukar nama bleh ke kalo trade in tukar baru and ncd tukar ke keta baru.. arh panjangnye kemusykilan ku ini.

nizazdin said...

salam,
en.. boleh saya dapatkan email encik?
kerana saya ingin meminta nasihat dan pandangan dari encik. harap dapat maklum balas. terima kasih.

nizazdin said...

nk tanya tapi tak reti nk taip

mancisdahbasah said...

amani:
pada pendapat aku, beli kereta cash rasanya macam rugi jer. apa kata kalau wang peruntukan utk beli kereta tu dilaburkan..contohnya dlm ASB.. lepas tu dividen dari ASB tu boleh guna utk bayar ansuran kereta.. pada akhirnya duit tu tak luak, tapi kereta habis bayar. Kena buat kira-kira secara detail..baru boleh nampak faedahnya..

atia:
kalau baru 3 bulan tu..suruh dia sambung bayar jer.. tapi nama belum clearlah.. kalau beli kereta lain, cakap jer kereta lama dalam proses jual.

Unknown:
tak tukar nama pun boleh trade in. sama jer caranya. cuma ayah awak kena sain kat kedai surat serah kereta tu nanti.

nizazdin:
saya bukanlah pakar. cuma sekadar beri pandangan jer boleh lah. tapi sebarang pertanyaan harap dapat diberikan diruangan ini shj...

under18_yun said...

tempoh hari sy ada berjumpa dealer kereta utk bertanyakan kereta waja dia menawarkan rm22k untuk trade in kereta viva 850 saya. full settlement ada lagi 23k. apa pendapat anda?

under18_yun said...

MINTA PANDANGAN. ADA DEALER MENAWARKAN HARGA RM 22K BAGI VIVA SAYA UNTUK DI TRADE IN. FULL SETTLEMENT ADA LG 23K+++.

mancisdahbasah said...

under18_yun:

ini pendapat aku jer..
harga waja 22k, tapi full settlement viva 23k.. kena bayar 1k sebagai topup settlement untuk keluar waja.. nampak mcm rugi sangat.

kalau aku jadi ko, pakai jer viva tu lagi 2-3 tahun... lepas tu boleh trade in ambik kereta baru sikit dari waja... sabarrr...

din143768 said...

salam bro nk tanya sikit.... saya ada gen2 1.3 (A) thn 2007. fullsettle dibank lebih kurang 26k... nk trade in nk ambil exora bold premium.... agak2 boleh tak... banyak ke tidak kena tambah nnt

Anonymous said...

Salam. Sy nk jual Gen2 Auto 2005. KERETA X DA LOAN DAH. Tayar 4 biji baru. Bateri baru. Timing Belt Baru. Kerusi kulit. Audio Cd.Sport Rims dan Cat Asal Grey. LOKASI KB. 1 Owner Perempuan. MILEAGE rendah. RM18500 SAHAJA. DIRECT OWNER SMS 013-5073373

TUAN AGAK2 PEMBELI BLH BUAT 100% LOAN X. BERAPA RATE NYE. T.KASIH

akem88 said...

Bro admin...
Gua nk mintak pendapat bley x?cmni citenye...aku ad proton gen2 yg dh digunakan selama 3 tahun...so ad hutang lg 6thn dgn bank...monthly aku byr 550...so aku bercadang nk trade in je kete aku ni kt used car n nk amik civic yg harganya dlm 90k..used car jgk...so cmne prosedurnye ye bro?mintak tolong sgt2..tq..

Unknown said...

salam... bro... aku nye keter ikat 9 thn... tp skang ni nk tukar jd 7 thn... boleh ke? cane nak buat kalo bley?

Anonymous said...

assalamualaikum bro....
nak mintak pendapat sikit ni...
aku ade kete honda accord sv4 taun 97, nak jual la anak dah ramai....
kalau kire2 loan dgn bank ade lagi 12k,

nak amek mpv estima second harge dlm 80k... berbaloi x rasenye... lagi satu kalau kete second, xleh loan sampai 9 taun ke?

Mohd Syafiq said...

Bro,
Nak mintak advice. Saya nak trade in kereta.Loan kereta haritu 95k @ 4.2% interest untuk 9 tahun. Setakat ni da bayar 24bulan. Ingat nak trade in, kedai nak amek kereta ni 87k. Tak reti kira2 ni, berapa ea saya kena tambah dekat bank sebelum boleh beli kereta baru? Mintak advice berbaloi tak trade in?

Menuju Kerjaya Cemerlang said...
This comment has been removed by the author.
irfan said...

bro,
sy ade kete saga thn 2010..igt nk trade in nk angkat kete 2nd...agak2 berbaloi x?mcm mana cara die?ade htn bank lg 7 thn

NIZAM said...

bro.. kalo kita gune dealer used car tuk ambik kete lame kite.. n delaer tu x realese payment ke bank selagi x dapat buyer tuk kete lame kite..agak berisiko kan? boleh jadi ke buatnye xde buyer dlm setahun..masak kite nak bayar ke bank dolu..dah la ngn ade kete baru lak...

pawang said...

assalamualaikum bro...
aku pakai kete lame... nak tukar mpv sbb dah ramai ahli family.

kete sekarang: honda accord sv4 (2.0cc, 1997)
harga beli: rm 38k
harga market: ~20k
total month of isntallment: 84 month
total monnth payed: 60 month
monthly installment: rm 640

target mpv: toyota wish (1.8cc)
harga market: 90k

pada pendapat bro... berbaloi ke aku nak tukar wish tu? ataupun nak stay tunggu abis installment? market honda accord makin lame makin drop la....

Anonymous said...

mintak pandangan, kalo sy nk trade in kereta vios sy(market price 73K)& beli civic 1.8 2nd (95k++), rugi tak? vios tu sy baru pkai 2 thun..kalo ikut sy kire full stlemnt leh dpt balnce +-9k(73k-64k) (xtau btl ke x-cm byk jer)..utk laon bank sy perlu tnggu kereta lame sy settle dl & baru leh apply loan utk kereta baru ke? atau semua ni dealer 2nd car yg settlekan?takut loan sgkut sb kerete lame ade lg..

Md.Ariff said...

salam bro. nice artikel.

Nak minta pendapat sket. saya ada saga blm 2008,laon 9 tahun. Dah guna 4 tahun. Sekarang ni rasa nak ambil D-max first hand. Pada pendapat bro sendiri saga tu baik tolak kat kedai second hand @ bagi dealer Isuzu je? And satu lagi bro, kalo saya tolak kat kedai second, automatik kedai tu sattle hutang kat bank ke? and nama saya kat kereta tu mmg dah ubah ke tak?

thanks bro. btol2 x cukup ilmu ni bab2 mcm ni.

Anonymous said...

Salam...sya nk tolak ke keta trs..... cmne ya

eMpty decoration said...

bro, nak share sikit..
kereta Viva saya full settlement ada rm22700...
kedai nak amik/beli dalam rm19500 jer.. sob2..
viva manual oct2008..

jadi saya kene topup rm3200 + downpayment untuk beli kereta baru..
sadis sangat rasanya..
apa pendapat bro? ini sbb saya nak tukar daripada loan konven kepada loan islamik ..punye pasal..

princecrackerModernist said...

Hi saya berminat membeli kia forte sx. Saya ingin trade in kereta saga flx (a) tahun 2011. Saya buat pembiayaan 10 tahun mengguna graduate scheme. Monthly rm517. Saya dah pakai kereta ni 13 bulan. Harga kereta + interest rate = rm61962. Gaji basic saya rm2300. elaun tetap 200 + elaun lain 300 = rm500. Gaji bersih lepas tolak epf dapat rm2400. Saya hanya ada komitmen personal loan rm138  tiap2 bulan. Adakah saya layak untuk membeli? Sekiranya layak berapa downpayment yg perlukan untuk kereta baru?

Anonymous said...

Tahniah Admin .. bagus blog dan info dalam nie. banyak pahala admin. aku dah faham proses pembelian kereta. aku pown otw nak ambik kereta used car. kini dah faham .. TQ .

Pichang88 said...

Salam bro... sy nk tanya sket...
sy de sebijik myvi 1.3 manual thn 2011, bru pkai 2 thn... loan 9thn...

klau nk trade in kt used car coz nk angkat keta vios 1.5 thn 2008 (58k) atau honda jazz 1.5 2005 (49k)...

agk2 lps x loan bank & bpe dwnpymnt utk keta nie?

Unknown said...

salam abang mancis..
nak tanya ni..saya tak berapa reti bab jual beli kete..
saya ade neo cps tahun 2011 januari..saya bli mase tu 0 downpayment n 10 thn..sekarang saya nak trade in kete tu nak ambik caldina 2nd hrga dlm rm89k..
agk2 berapa yg saya rugi untuk jual neo tu?

Menuju Kerjaya Cemerlang said...

http://www.facebook.com/pages/Jualbelikeretasdnbhd/349349465153652...anda ble letak kereta anda di sini samada utk disambung bayar atau dijual...tq

mancisdahbasah said...

alamak.. banyaknya comment..
terima kasih psal bagi komen, tapi aku tak dapat nak reply semua.. aku buat mana yg termampu jer..

among:
wow! mmg banyak kena topup utk bagi lepas neo tu.. rugi besar..rugi besar..

Pichang88:
downpayment biasanya 10% dari harga kereta. lepas atau tak lepas loan bank bergantung kepada gaji kita. myvi tu rasanya kena topup skit utk lepaskan.

Princecrackermodernist:
downpayment biasanya 10% dari harga kereta. kalau gaji RM2.5k nak beli kereta dgn ansuran bulanan sekita RM500 kira mcm senang lulus loan, tapi kalau sampai Rm800-900 nampak macam berat jer nak lepas.

empty decoration:
baguslah kalau nak tukar ke islmic.. tapi kalau sampai kena topup tu, mcm tak best jer.. pakai dululah.. dah boleh lepas full settlement barulah beli kereta baru..

md.ariff:
sama jer samada tolak kat kedai 2nd hand atau dealer isuzu, dealer isuzu pun akan tolak ke kedai 2nd hand gak.. nama takkan clear dari bank selagi tak dpt buyer baru... dah mmg mcm tu cara kerja diorang. tapi mmg kedai tu "sepatutnya" akan bayarkanlah hutang2 yg tinggal.

pawang:
kalau balance dari full settlemnt tu dah boleh buat downpayment wish pun dah kira oklah. cuma yg tak berapa sedapnya bayar bulan2 tu.

Nizam:
"sepatutnya" dealer akan bayar ansuran bulanan tu bagi pihak owner lama selagi takder buyer. selagi hutang masih ada, nama kita masih di bank lagi.

Anonymous said...

SALAM BRO..NK TY..KALAU SAYA BARU BELI KERETA SATRIA NEO BULAN 12 TAHUN 2010..PASTU SAYA NK TRADE IN AMEK KERETA LAEN..AGAK2 BPE KNE SETTLE KAT BANK..MASA BELI HARGA RM 43900...INTEREST 3.5 %...BULAN2 BAYAR RM 520.00..TQ

Anonymous said...

Bro tnya ckit..wife aku nk jual viva full settlemnt ada 15k lg dn member aku nk beli,loan submit dapat 20k melalui sorg kwn keje bank,mslh nye dia kata(kwn yg keje bank tu la) kata kena melalui used car..nape plk jd cmni,sdng buyer aku dh dpt knpe perlu used car pulak ,bole terng kn x cara aku direct terus bank to bank,klu kwn yg keje bank tu nk bole ls aku upah ckit xla beban sgt sbb dia ckp kurg2kena sdia duit kt 2k lbih utk used car punya charge

Lfnd said...

Hye mancisdahbasah..
Sy nk minta pendapat skit...Sy nak jual kete honda accord S86 enjin H23a tahun 2002..Sy baru pakai 5 bulan dan hutang ada dlm 7 tahun.. Market price sy survey dlm 42k-48k..Sy pergi bank tanya full settlement siap dh tolak rebate rm41k..Sy dh ada buyer yg nk ambil kete ni..Tapi sy confius dan nk tnya beberapa soalan.
1) Bagaimana cara nak pindah milik loan pada buyer?
2) Berapa harga yg perlu sy jual pada buyer?
3) Adakah sy akan rugi atau untung?

Sy amat berminat dgn honda ek..So sebab 2 sy nk jual kete accord ni dalam masa yg terdekat..TQ..

azila said...

Rasanya ramai orang yang bermasaalah mancis dah basah ni, terutamanya bial ekonomi goyang. Terima kasih untuk perkongsian ni, banyak yang boleh belajar ni.

inike outdoor said...

Salam...
Entry yang baik...ingin bertanyakan pendapat:
Saya mahu trade in Myvi 1.0 MT 2005 kepada BMW E46 320i 2006 ( used )

Harga pasaran kereta lama: RM17,500 -Harga dealer
Settlement bank: RM20,580

Harga BMW: RM59000 ( tak termasuk road tax, insurance dll )

Soalan:
1. Dealer kata dia boleh settle balance RM20,580 pd bank. Jadi apa maksudnya ? Adakah saya perlu tambah semula RM20,580 bila buat loan application ?

Terima kasih.

meah said...

macam ni la...sape2 nak jual kete...contact aku.....abis citer...0127253225 ly

my car showroom said...

salam, nama saya adnan, saya sales advisor utk umw toyota,(bukan broker), so mana2 kawan yg nak nasihat tentang jual beli kereta boleh lah contact saya. location kl. my no 0173537772.
tq

Anonymous said...

salam sy nk tnya nie,berbaloi ke x trade in balik kereta wira se(04).bru je pakai 7 bulan..buat loan 15k u 7 thun...yang mane leh bg nsihat,sy hargai...thank...

mista atan said...

bro, kalau mcm kete saga blm aku da pakai 3 tahun, loan aku buat 9 tahun.. bila aku cek market value, tolak ngn hutang aku skng, aku kena topup lagi RM10,000.. mcm mana aku nk angkat kete baru kalau cmni pnye gaya ya? gaji da naik ingt nk angkat kete import tp disebabkan kete aku masih ada loan, so xleh nk angkat.. any idea x bro?

Anonymous said...

bro..tabik lah ngan hang..bermanfaat betul entry nie..tima kacih..pada yang lelain tue tulunlah baca dan pahamkan entry bro nie..rasa cam dah complete dah..nie nak suh kira lah apa lah..banyak cekadak lah korang..

reese said...

info pasal NCD (No claim discount) tu memang betul2 berguna.
Tak terfikir pulak pasal tu.
Kalau ada info tentang insurance kereta kereta lama pun best jugak.
Terimakasih

Unknown said...

mista atan.....

senang je bro.. boleh je tolak.. xde hal..
cam ni je senang citer.. katakan ko upgrade dari saga ke vios la katekan.. harga vios tu 50K, jadi ko saje apply loan utk 63K la.. biase bank der potong sikit.. kalau dapat approve 60K dah settle..(itupun kena tau la value vios tu guna "greenbook", biasa org bank n salesman je tau..kena pandai main sikit la..)ok2.. jadi 50K harga keta vios.. balance 10k sattlement saga.. sattle problem. biase aku buat cam tu je.. cuma kena pandai cari used car yang sanggup naikkan harga keta saga bro je... ni pengalaman aku sebagai used car salesman.. blaja dari cina..
lagi satu... just my 2cent la.. bile survey harga market saga kat mudah ke..mane2 la..jangan cepat terpedaya ngan harga dia... sebab biase used car akan ambik keta sekurang2nye 5K below market price.. kaadng2 bos aku dulu sampai 12K below pon ade.. sebab ada risiko xboleh jual balik keta tu.. so tu langkah utk kurangkan lost kemudian hari.. sebab harga keta sentiasa jatuh.. apepun good luck!

Anonymous said...

Salam...bro...aku nk trand in gen 2...tp aku bru je buat
pengurangan bayaran bulanan...aku buat x smpai setahun...pada mulanye kete aku bulna skit la cikit rm 710..so bila aku buat pnguranan bulanan aku dpt rm500..jd msalh skrg aku nk trand in kete tu sbb aku nk amik viva...so mcmana jln pnyelesaian dia

pawangmerapu said...

dear ary ana.... kalau betul awak ckp mcm kete vios ngan kete saga tu... kirenye monthly installment kepada bank kire 63k la dan bukan 50k, betul?

Anonymous said...

Pawangmerapu.. yer betul tu.. kira monthly installment utk loan 63K la camtu..-ary ana-

Anonymous said...

hebat juga bahasa ko bro...kalau tulis karangan dapat A1.

isketambola said...

ntahnya..aku tgk soalan hangpa sama ja..dok ulang2..baca abih2, bg paham dulu...kalo taktau nak kira..kan dah ada calculator tu? guna je la..takkan kena suap jugak..hahahaha...mampoih..

CankerSaurus said...

Nampaknya ramai yg pakai keter setahun-2 dah nak tukar.. Itu hobi yg mahal harganya. Sbb tu ramai yg iklan keter dlm mudah jual harga keter dgn bunga bank skali hahahaha

Anonymous said...

Nak tanya..plz tolong..email saya..
Saya ada kete myvi 1.3 Se(Manual)
bln 3 ni baru ckup 2tahun
Saya nk jual kete saya kat mber saya..
hutang bang msh da rm39473.64 sehingga bulan October..
camna ya cara dia...

Anonymous said...

As Salam,
Sy nk tnye pndpt.Sy de Myvi SE thn 2009.Husband nk mik Triton 4x4.So kitrg nk krgkn bajet,nk tolak myvi dan mik triton.Sy dh try cri buyer utk Myvi ni,tp mcm xd lg yg nk.Kalau sy pg trade in kt kedai,berbaloi tak?sbb baki kt bank(kira kt link yg kt ats tuh)dlm 30,575.87..Sbb sy prlukan dt jgk utk mik 2nd kelisa.

Unknown said...

tq.. byk sy dpt. xde soklan. sbb dah byk soklan. kah kah kah. kira mcm bleh lulus la ujian trade in nih. skali lg kah kah kah. ko mmg bagus bro tq.

Unknown said...

tp betul la.. korang kena baca betul2 sbb byk soklan yg ditanya dah pun terjawab dlm posting mancis nih..

Anonymous said...

TQVM bro.gua mmg plan nk trade in keta next year

Anonymous said...

salam...aku ada gen2 nak jual...nak tukar nama sbb nak clearkan nama..kete tahun 04,ada lagi loan 5 thun..bulan2 rm416...full settlement rm19k lbih kurang...saper2 yg berminat boleh la bgth..sediakan dokmen..kita g bank...o126542542

Che Amran bin Hamid -s210282 said...

As salam bro mancis,
Aku nk jual keta Naza Citra..ada baki lg 34k, ada used car nk abik dlm hrga 28k (hrga paling tinggi slps survey), jd aku kena topup kt bank lg 6k la..mmg rugi..tp keta Naza Citra aku ni byk sgt problem dan nak sangat pakai keta baru..aku setuju nk jual...cina used car tu srh buat surat pindah milik bg kt dia dan bayar 6k kt bank dulu..nanti dia akan seatle yg 28k tu slpas ada buyer..bro mancis apa yg patut aku buat supaya aku tak tertipu dan menanggung kerugian di kemudian hari?

Anonymous said...

Salam.

Beli : (Baru) November 2005 (start bayar Disember 2012)

Kenapa beli November 2005 dan start bayar Disember 2012? Ke habis bayar Disember 2012?

Unknown said...

Salam,
Saya Hazmirul, Sales Advisor utk Perodua Sales Sdn Bhd..
Sekiranya anda semua berminat untuk mendapatkan kereta atau trade -in kereta lama anda atau ada sebarang pertanyaan mengenai kereta(semua model dan jenama) boleh hubungi saya melalui email hazmirul_perodua@yahoo.com..tq =)

Anonymous said...

Setuju dgn CanterSaurus. Ramai yg nak tukar kete hanya pas setahun dua pakai. Merugikan kalau tukar kerana nak merasa kereta yg lebih baru, lebih berjenama atau saja nak tampak berprestij.

Anonymous said...

ada sapa2 bole tolong saya... saya nk beli kereta direct owner... mcm mana saya nk buat loan?? saya x tahu ... kereta tu harga 31k... saya gaji sembilan ratus.. bole ke buat loan?? pliz help me...

myn maliQue said...

info yang sgt berguna bro..teruja aku baca...tq bro

anas said...

salam tuan tanah, terima kasih diatas maklumat yang sangat berguna.
soalan pertama saya, mengikut pengalaman tuan berapa lama kereta trade in ini akan tertunggak bayaran sebelum diambil oleh buyer baru.
soalan kedua saya, saya nak tanya ckit, saya berhajat nak trade in mpv nissan saya kpd mpv toyota. dealer nak amik 55k, full settle dlm 47K. kira boleh buat d/p + top up ckit la. cuma loan baru ni nak guna nama wife dan saya guarantor. kalu mpv nissan dulu nama saya dan wife guarantor.
mohon pandangan tuan, TQVM

Anonymous said...

Salam en. mancis,
Saya nak tanya situasi saya di bwh:
Saya pakai wira dan dah habis bayar, saya nak jual wira tu dan dh ada buyer, tapi NCD pada wira tu saya nak gunakan utk beli insurans utk kereta baru yg saya nak beli. Bagaimana caranya? harap dapat bantu. TQ

Anonymous said...

Salam..sya nk jual produa myvi thn 2008,tnya kt salesman dia ckp keta laku 23000 ja pas2 kena settle kt bank 25000..try calculate pkai link yg bro bg dpt rebet 5000 lbh..kiranya tgai 19000 ja kna setle..23000-19000=4000 balence..btul x?kiranya sya kena tambah skit ja lagi utuk downpayment keta baru..tp yg sya plik napa saleman ckp kena sya xbleh jual sbb hutang bank byk dr harga keta yang nk jual..mintak pnjelasan..

Unknown said...

just nak tny satu jek, mana untung trade in dgn jual terus?

Anonymous said...

NIk..
salam.. saya ade kete saga fl 1.6(sept 2011)..loan 9 thn..blh trade in ke utk ambik viva 1.0 cc???cm mna ye???

Anonymous said...

Ingin menjual kereta anda? Nak cari pembeli untuk sambung bayar kereta anda? Kami membeli kereta anda dalam 24 jam cash! Hubungi +6010832603 atau melayari www.keretasambungbayar.com sekarang!

mohd yazid said...

salam bro, nk mintak pandangan daripada yg arif bro,, sy skg ni becadang nak trade in kete myvi 1.0( second hand) yg sy beli tahun 2012,dan nak beli kete lain..kalo sy trade in kat keadai sama tempat sy beli kete tu bleh ke tak? atau ade prosedur2 lain yang perlu sy buat?

~ayusleeping~ said...

seronok baca komen2 nih.. ingt nk tumpang tnya sekali tntg trade in kereta, tp dah ramai yg tnya..terus tak jadik nk tnya.. ^_~

Unknown said...

tulisan saudara ini sungguh bagus dan bermakna...barulah buka mata kita bagaimana nak trade in kereta..tapi aku la ni nak trade in avanza 1.5 A/T aku tu (2005).kereta tu dah habis bayar..berapa agak-agaknya nilai sekarang? (malas nak hubungi bank dulu)..tq.

Anonymous said...

salam.. nak tanya, boleh ke kalo trade in dua kereta untuk beli satu kereta baru? tp dua2 kereta baru JNH dgn JMR.. boleh dpt downpayment ke?

hafiDz haMid said...

Salam bro..

sy nk mintak pandapat..kereta sy ada hutang ngan bank dlm 13k lg..klu sy nk trade-in, mana lebih baik klu sy ada duit cash dlm 13k jgk..sy buat full settlement untuk kereta lama or duit tu sy buat downpayment n biar dealer kereta yg settlekn hutang kereta lama tu.

Anonymous said...

info berguna bro

Shadow said...

Assalamualaikum sahabat,

saya nak bertanya, saya ada kereta belum habis bayar dan nak beli kereta baru. hutang ada dalam 20k. kalau saya buat personal loan dengan bank lain untuk settlekan loan kereta tu, lepas tu saya jual pada used car. mungkin dapat dalam 15k. saya akan rugi 5k, saya tak kisah. soalan saya, kalau 15k tu saya bayar balik pada bank personal loan, boleh ke saya dapatkan ansuran bulanan yang lebih rendah untuk personal loan tu? ada additional charges ke?

Anonymous said...

We are looking for a few new saga BLM urgently for our customer. The budget is negotiable depending
on the car condition. We willing to take it in less than 24 hours if you have stock. You can contact us at 0149999319
or fill in your car details at http://www.keretasambungbayar.com/Jual-kereta.html

Oh Pelik said...

Tips yang sangat bermanfaat.
terima kasih bro!

Anonymous said...

Salam bro. saya ada cuba kira loan kereta saya pakai calculator yang ada di internet/apps android. tapi tak dapat sama la nilai bayaran bulanan. kenapa ya?

Harga kereta saya :59499
Loan: 57900
Deposit: 1599
interest: 3.8%
tempoh bayaran: 10 tahun.

Kalau diikutkan bulanan saya kena bayar 666 (menurut bank) tapi melalui calculator cuma 580 sahaja. macam mana tu bro? Terima kasih

mancisdahbasah said...

Loan 57,900 x Interest 3.8% x 10 tahun
= 22,002

Jumlah = 57,900 + 22,002 = 79,902
Bulanan = 79,902 / 120 = 665.85

Betullah yg bank bagi tau.

petronas10 said...

Bro nak tanya...aku nak tolak naza citra 2006 full spec hutang masih ada 2 tahun....balance ada 18k ....ikut pengalamamn saudara berapa dealer /used car akan ambik kete tu....untuk pengetahuna saya nak tarde in dan ambil kereta baru dgn dwpymnt 16k

Anonymous said...

as salam..1st of all tq very much for posting this issue..bnyk knowledge sy dpt...

sy nak tanya pendpt ni..sy mmg 0 knowledge psl keta.tau naik je. sekrg sy pakai viva (2008) plan nak tukar nissan elmira(xtau g mampu ke idak).waaaaa.. bleh x inform sy first step apa sy kena buat...sy nak kena menuju kemana?bank ke?untuk kira settlement sume. please guide me. tq

Anonymous said...

Bro nk mnta pndgn.. Aku ada persona elgnce tahun 2010.. Dh pakai 3 thn.. Ada 6 thn lg loan.. Monthly 592.. Aku nk trade in ngan chevrolet sonic.. Brpa stlemnt kne byr? Byk x kerugian yg bkl aku hdpi? Hehe

mancisdahbasah said...

petronas10:

aku tengok citra 2006 dlm mudah.my, market price antara 23k-30k. Jadi anggaran dalam 25-26k lah agaknya. Tapi dealer mungkin ambil dalam 15-18k shj. Lagi-lagi kereta korea..mungkin rendah lagi. Aku agak-agak jer ni, jgn marah aku pulak kalau tak betul. Cuma jgn buat harapan tinggi sgt..itu jer.

mancisdahbasah said...

anon1 ... mula2 sekali kira kemampuan dulu mcm kat atas tu.

anon2 ... gunakan settlement calculator spt contoh di atas.

dilaseremban said...

assalamualaikum..tq very much for posting this issue..bnyk knowledge sy dpt...

sy nak tanya pendpt ni..sy mmg 0 knowledge psl keta.tau naik je. sekrg sy pakai viva 850 (2012) plan nak tukar saga sv yg baru keluar sekarang..saya pakai viva ni dah setahun dan setelah buat kira2 saya ada lagi RM26482 (settlement)..
bleh x inform sy first step apa sy kena buat...sy nak kena menuju kemana?bank ke?untuk kira settlement sume. please guide me. tq

mancisdahbasah said...

dilaseremban:

bolehlah ke proton edar terus jumpa salesman untuk penjelasan lebih lanjut dan tengok2 kereta baru..

puteri said...

salam bro, saya nak tanya..saya sebuah waja 2005 yg hendak dijual kat bank ada dlm 9000 lebih lg. Saya igt nak trade in nak ambil mpv wish recon, tapi tak tanya lg dealer yg menjual wish berapa yg dia nak ambil dan kalau jual direct kat org dh ada buyer nak ambil cash RM23,000..nak tanya pendapat mn lebih untung utk trade in atau jual direct buyer yg semesti kita kena uruskan tukar nama dgn bank dan owner baru tu dan boleh lg ke kita dpt ncb 55% tu?

Unknown said...

Saya nak tanya.,saya ada kereta persona manual medium line april 2009..boleh tak kalau saya nak tolak balik kat bank sebab saya dah tak mahu bayar kereta tu lagi..saya dapat duit tak kalau saya jual balik kat bank?

mancisdahbasah said...

puteri:
lebih untung jual direct kat buyer.. dah ada duit dlm tangan baru seronok shopping keta..

faizul muhammad:
bank tak nak beli kereta.. kalau dia dpt keta tu dia akan lelong... harga lelong rendah gila.. jadi jgn tolak kat bank.. kalau tak nak trade in, cari jer buyer boleh jual tinggi sikit. kalau loan 9 tahun, dah bayar 4 tahun, rasanya tak dapat apa-apa... kena kira balik.

husaini said...

salam bro aku nak jual kereta saga blm manual tahun 2009 loan 7 tahun..hutang ada lagi dlm 12k bila aku tanya dealar dia boleh amik max dlm 17k je pling tinggi.tapi tgok market dlm paper the star or mudah
boleh jual sampai 23k..bole bagi pendapat tak mcmna aku nak jual kereta aku dgan harga yg tinggi...t.q

mancisdahbasah said...

salam husaini..

Pada pendapat aku, harga dealer ambik mmg lebih kurang macam tu... kalau nak dapat harga tinggi mungkin boleh try cari dealer lain (tak jauh beza rasanya.. tapi boleh cuba). Ataupun cari buyer sendiri.. ataupun trade in dan ambil kereta yang baru dari dealer yang sama.

Unknown said...

Salam bro, saya nk trade in 2nd suzuki swift cbu 2005 loan 7 tahun..saya dh bayar start hujung dec 2011 smpi skrg 2013 nie...hutang masih 42k...leh dapt sedikit info utk lebih sikit x..nk pki mpv alza baru...tlng ya

mancisdahbasah said...

uknown:

kalau baru bayar setahun lebih mungkin kena topup rasanya. loan 7 tahun kena bayar 3-4 tahun baru ada lebihan utk d/payment alza nanti.. trylah guna cara pengiraan mcm kat atas tu.

Unknown said...

Terima kasih bro atas information brguna nie...hidup mancisdahbasah... :-)

Unknown said...

Salam bro.....
Klu trade in kete myvi lagi best 2011 dgn kereta harga 80k 2nd agak2 bole kea?
Tp 10% jea downpayment
Hutang 9 thn...mcm mna ni..try bg info n pndpt

Unknown said...

Salam bro...cuba bh pndapat skit
Aku bli kereta myvi 1.3 lagi best thn 2011...
Ak nk tread in dgn kereta hrga 80k 2nd..
Bole kea atau aku kna kuar duit lg sedangkn kereta ak dlu buat 10% downpayment 10 thn...

mancisdahbasah said...

Salam Auzuwei Nawawi..

secara congak aku rasa belum boleh lepas lagi myvi tu.. kena bayar 5-6 tahun rasanya kalau loan 10 tahun. kalau nak ambik kereta 80k tu banyak kena keluar duit yg sangat banyak, utk topup myvi dan utk downpayment..

sekadar pendapat..

jey887 said...

Salam bro....

Aku ada saga fl manual basic 2011, loan 9 tahun, harga pasaran dlm 27k-29k..aku nk trade in amik triton 2nd..agk2 bro ada kerugian tak or banyak tak yang aku perlu tambah untuk downpayment?

mancisdahbasah said...

salam jey887:
pendapat aku, kalau loan sembilan tahun lepas tu nak trade in selepas bayar dua tahun rasanya tak boleh lepas lagi. rugi banyak..

tolak saga tu bukan dapat duit tapi kena bayar (topup) balance hutang kat bank.

farhan said...

Salam bro..

Aku ade waja tahun 2005.plan nk beli alza baru. Full sattlement utk waja kt bank ade lg 21k.

Da byk kedai aku usha, paling tggi berani amik waja aku 19k je sbb market prize nk jual balik pn dlm 23k - 24k.


Alkisahnye,
Aku da jmpe satu agen kereta ni. Die berani amik kereta aku dlm 22k-23k.tkejut jgk aku. Tggi tu. Tp die kate pomen die nk cek dlu keta, klu ok keta aku xbole amik balik, terus die pegang. Walhal kereta baru pn aku belum sign pape document lg. Loan utk alza bank belum approve lg.

Betul ke prosedur die buat tu? Ade ke ape2 hitam putih yg perlu aku refer sbb risau jgk kn. Mne tau die xsetel ngn bank lg. Keta aku nk jadi ape. Mintak tolong bro bg nasihat kt aku.

bella76 said...
This comment has been removed by the author.
bella76 said...

Salam bro ...
Saya nk mntak pndapat...sy brcadang nk trade in Wira Se 2004 yg sdah hbis byr dgn kete bru 75k ... cmner yea? Ok x ....

mancisdahbasah said...

salam farhan..
sorry bro. aku tak berani beri pandangan dlm hal ni. nampak mcm berisiko.

kalau akulah.. aku tengok kedai yg nak ambik kereta tu dulu.. boleh dipercayai ke? kalau pakai agen/org tengah aku tak berani.. silap2 nanti kereta tak tahu kat mana, agen pun hilang..

mancisdahbasah said...

salam bella..
kalau kereta dah habis bayar tak ada masalah.. trade in ajer..

cuma banding-bandingkanlah dulu harga wira tu dgn harga market... boleh kowtim harga trade in nanti.

Anonymous said...

Salam,suami saya dah guna kelisa 2nd hand dah masuk 3thn ogos nie.dulu beli 26k full loan 9 thn.kalau trade in myvi 2nd juak yg harga dlm 26k full loan agak2 perlu tambah duit ?

mancisdahbasah said...

kalau loan 9 tahun, baru bayar 3 tahun lepas tu nak trade in ambik kereta lain, rasanya kena tambah banyakkk.. kelisa kena topup hutang + downpayment kete baru..

Anonymous said...

Salam Abang,

Terima kasih kerana tulis artikel yang berinfomative especially pasal Insuran kereta dan lain2

Sebenarnya, saya baru sahaja apply untuk beli kereta baru. (Honda City S). Trade-in dgn Kelisa Special Edition. Disebabkan sale perayaan, harga runtuh (8k) discount tolak harga asal. SE cakap kalau book sekarang, anda entitled to get this discount rate sebelum 7August. Limited stock.

Price arrangement;

Harga Asal RM89K+++
Perayaan Discount RM8K so total = RM81K+++
Down Payment 10% (tolak duit booking deposit RM500)
Buat Loan (9 tahun) apprx RM70K
Interest 2.48%

Ok setelah kira2, bulanan dalam RM792

Kereta Lama untuk trade-in

Harga kereta kelisa (SE estimate) 11K-12K (sangat rendah)
* tapi saya ckp dkt die ade dealer lain nak angkat 14-16K, die cuak and kire balik sebab takut saya pegi ke dealer tu. So die call2 balik die nak letak 12K
* saya tahu kalau jual via online market boleh cecah 19K :(

Yang tu satu masalah saya hadapi sekarang,. disebabkan saya xnak ilang discount rebate 8K sebelum 7 August, saya terpaksa pikir secara pendek. Sama ada ambik deal trade-in kelisa up to 12K at least, atau saya patut kill the deal and pegi ke tempat lain?

Dan jugak NCD. Saya tak discuss dgn SE pasal tu. Next meeting saya akan beritahu! nasib baik abang mention! kalau tak!!

Process loan harap2 tidak ada masalah, Alhmdullilah InsyaAllah lepas. Kalau gaji Rm4K lepas kan?? (first loan btw) :S

So far itu sahaja, saya harap dpt dengar dari abang lagi. Terima Kasih

mancisdahbasah said...

Salam..
Ni penadapat aku jer.. aku bukan terer psal jual beli kereta..cuma kongsi pengalaman..

memang...time musim ramai org nak trade-in kereta lah(perayaan, hujung tahun etc) musim dealer ambik harga paling rendah...

diskaun 8k tu banyak.. alang2 nak tukar kereta biar berbaloi dpt diskaun..

kalau aku pun ambik ajer lah.. tapi kadang2 bila kita fikir pendek kita akan terlepas sesuatu, jadi bila dah buat keputusan tu.. nekad dan butakan mata pekakkan telinga bila ada offer yg lagi bagus... hehehe

Unknown said...

salam,

Terima kasih atas maklumat, aku dan bini dua2 pakai viva dan baru bercadang nak amek avanza second hand, masalahnye kete kami berdua xabeh utang g.. adoiyaai

zura said...

Salam, 5 BLN lalu sy jual waja sy...
bln NI sy nk buat loan baru, bank kata sy blacklist x bayar hutang kereta...contact smula kdai kereta kata nk kena tunggu buyer baru bole buat full setlement...
bro tau mcmane nk setle??

mancisdahbasah said...

zulhilmi:
xabeh hutang lagi bukan masalah.. nak bayar hutang baru yg masalah.. hehe

zura:
aku rasa ramai yg terkena mcm ni.. termasuk aku (dulu)..
tak ada cara lain selain push kedai kereta tu suruh bayar bulan2.. tapi jgn gadoh2, nanti makin teruk..
masalah yg macam ni lah yg aku serik nak trade in kereta kalau hutang byk lagi.. sebab tu kita kena pilih kedai kereta yg boleh dipercayai

Unknown said...

Salam..hmm sbnrnya tk brapa paham sangat pasal jual beli kereta ni..macam ni..saya rasa mcm nak tukar kereta..ambil saga sv yg baru tu..tetapi saya nk trade in kereta myvi saya..kisah nya myvi saya tu beli second hand..and baru pakai dalam setahun setengah..jadi dimana untung rugi yg patut saya tahu kat situ..sbb memang saya tk tahu.. tolong bantu :)

mancisdahbasah said...

Meel Amzah:
Gunakan calculator yg aku tunjuk kat atas sana.. boleh lah dikira untung dan ruginya..

biasa kalau loan 9 tahun, baru bayar setahun setengah.. banyak nak kena keluar duit untuk keluar kereta lain..

Abu baba said...

Salam bro,

ni nak tanya - kalau lah kereta tu belum habis bayar, tapi nak jual hanya nak ambik duit tanpa perlu trade in etc etc, macam mana pulak tu?

mancisdahbasah said...

Salam Abu baba..

tengok kedai.. ada yg nak ambik.. ada yg tak nak.. tapi harga mmg drop gila-gila

kadang2 kedai tak akan bayar selagi tak dpt buyer..

Unknown said...

Salam sesape nak tutup bclklist jumpe aku.

samad said...

Salam.Aku ade sebijik Keta persona.m-line..auto.Aku beli bulan 8 tahun 2008..used car Nak 24k..Aku nk letgo rm26k..saper berminat boleh cal 0123328488..

adamfitri said...

salam bro, memang terbaik info ni. tabik spring dari saya toingggggggggg.

Kaiyo said...

Salam, terima kasih untuk info yang berguna ni. Insya'Allah I Follow ur blog. Hehehe..

Aku dlm proses nak trade-in kereta lama & beli kereta baru. Just nak tanya ada masalah tak dgn kereta lama ko lepas tolak ke 2nd hand car dealer tu? ie.. bank call ke, CCRIS ke..

Minta pencerahan ya akhhii.. :)

mancisdahbasah said...

adamfitri:
toinggggg terima kasih...

Kaiyo:
trade in yg latest.. aku ambik exora dan tolak staria.. tak ada apa2 masalah langsung

abg kenari said...

Salam admin..

Saya ingin bertanya..saya ada sebuah perodua kenari GX auto tahun 2005. Saya bercadang hendak tukar kereta MyVi SE 2nd yg facelift punya (tahun 2009 punya). Saya masih ade baki hutang 16k (full settlement). Saya ada advertise kereta saya di mudah.my dengan harga yg asal boleh clear hutang bank,dpt duit sikit utk D/P kereta lain dan below sikit harga pasaran. So kate la ade pembeli utk beli kereta kenari saya. Masalahnya di sini ialah saya hendak tahu bagaimana utk proses loan utk buyer dan langsaikan hutang saya yg lama dgn cara hire purchase bkn personal loan..adakah kena bank yg sama sy buat loan utk kenari tu atau boleh bank lain?.. TQ

Anonymous said...

salam bro....tumpang tanya;if baru beli avanza dlm 2 3 bln,rugi tak kalo nk jual blik?100%loan..mnthly 861...terpaksa pikir nk jual coz ada masalah kewangan...mintak pandangan...tq

Anonymous said...

salam bro,
amber nk trade in wira dh abh byr..splh thn 2003..niat d hti kecil nk amk proton bru..tp salesman proton kta ble amk 7k jeee..so wat da you think ha..nk p salesman lain ke used car dlu?

Unknown said...

nak mintak pendapat. klu loan dengan bank tak lepas berbaloi tak ambik loan dengan syarikat kredit. macamana dengan intertest dan jumlah maksimium boleh buat loan.

Unknown said...

salam bro...nk minta pendapat...sy ade viva baru 2 thn lebih pakai....pastu savvy dh abis byr pun sbb beli cash...ingat nak pakai 1 kereta sahaja...kalo trade in savvy dan viva kt perodua boleh ker misalnye nak ambil kereta baru?rasanya berbaloi tak trade in kereta viva 850cc 2011 setelah 2 tahun setenga pakai? tq....

Anonymous said...

Assalam dik....Suami sy guna caldina skang ni..hutang ada dlm 90k, ansuran rm1500, tempoh loan 9thn, dh guna 3 thn.ada masalah kewangan dan anak akan bertambah sorang 2014 ni insyaallah nak masuk 4 org la..skang ni kami terpikir dgn cally ni kami dah x selesa nak long distance...tp nak beli kereta seater yg lbh bnyk hutang masih bnyk...dan, suami mcm dah semput dgn bulanan rm1500.pendapatan isi rumah rm6k++...cemana dik...ok ke x ok trade in keta tu..n keta apa yg lbh besar tp sesuai utk keseleasaan kami, enjin ok..xla baru..maybe we all prefer toyota gak n at least keluaran thn brapa yg masih compatitive utk kami guna..tq dik..Semoga Allah bg ganjaran atas buah fikiran mu..

ZanaAnazus said...

salam admin..nak tanya la..kalau sy nak beli kereta dr member sy..dan member sy hanya suruh saya continue sahaja pembayaran (means refinancekan balik kete dengan tukar nama sahaja)..adakah prosedur dia sama dengan penerangan di atas?tq

Anonymous said...

salam en mancis,
sy nk tny berbaloi x nk trade in kete honda city y br pki setahun jagung. Monthly pyment RM 1,100, sbb skrg ni nk kawen kne la cari kete y rendah skit. dulu igt lmbt lg kawen..mne la tau da smpi seru.huhu
harap en mancis boleh bg pndgn bernas anda.

Unknown said...

sy nk beli kancil thn 2006 dr kwn..hutang ada sethun lebih lg..mcm mana cara yg ideal?

epizootic said...

salam.

saya bercadang nak tukar kereta. skg pki saga BLM 1.3 MT tahun 2008. loan saya 9thn dan monthly installment rm441. ncd insurans dah 55%. agak2 kena byr lagi x kt bank nk settle kete skg klu nk amik kete baru?mcm minat suzuki swift..
apa pandang bro?

Cikgu Idris said...

Salam bro..

Terima kasih atas perkongsian ilmu yang amat berguna. Banyak membantu pembaca yang nak trade in kereta termasuklah saya. Hanya Allah yang dapat membalasnya.

Anonymous said...

salam bro,
saya pakai saga flx manual october 2011 (9 tahun hutang).kalau kira baru 2 tahun 2 bulan.saya ingat nk trend in nak cari kereta auto sebab isteri saya x pandai drive manual. kalau nak tunggu hutang bank habis lambat sangat.nak ambil kereta baru lagi 1 macam membazir pulak. so, macam mana nk settle problem saya ni?

Anonymous said...

Salam bro,

tuan tulis kat atas...NCD (No claim discount) aku ada 55%. (NCD ni cuma bagi mereka yg dah ada insuran kereta lama lepas tu nak trade in. Kalau tak pernah beli kereta tak ada NCD)

nak tanya...klu kita dah pakai NCD tu kt kereta lama....harga kereta baru dia akan tolak NCD jugakk ker

Tq...Zam

Anonymous said...

as salam ..boleh saya dapatkan pandangan macam mana nak trade in kereta persona yg dibeli pada tahun 2011 n nk amik alza.berbaloi ke x?tq

Anonymous said...

salam,
nak minta pendapat la... kawan saya ada cakap nak jual kelisa, ( x pasti model thn berapa) cuma katanya hutang bank ada lagi dalam 10K@3 thn... kalau saya nak beli, boleh tahu x prosedurnya... adakah beliau akan jual kepada saya pada harga lebih tinggi berbanding dengan harga tolak kat kedai.. hopefully saudara dapat tolong saya buat keputusan.... tq

Hantu Nakal said...

salam,sy sebenarnya teringin nak tukar kereta baru..kereta skunk viva elite full loan 9 tahun..ni masuk 2 taun lebeh..masalah nye..macam mane sy clearkan nama contoh nak jual ke

Unknown said...

salam..kalau kreta baru nak jual, tmpoh guna setahun 4 bulan bank approve x?

Raudhahana said...

Salam. Nak tanya. Sy nk beli keta baru n trade in keta lama. kl salesman dtg nk amk keta kt rumah dan x bwk doc serah kereta...perlu ke kita lepaskn kereta kita yg kita nak trade in tu pd salemsn?

azlin.amsyar said...

Saya dah bayar top up untuk jual kereta yg baru 2 tahun. Adakah use car akan bayar habis kpd bank?

Anonymous said...

Saya baru trade in kereta yg hanya pakai 2 tahun. Saya dah bayar utk top up kereta lama kepada dealer. Bagaimana nak tahu sttus kereta lama sama ada use car dah clear dekat bank ke belum.

Anonymous said...

as salam, nak tny, klo kite dh trade in kete, urusan tukar nama tu urusan dealer kete kan?kite kne bayar jugak ke utk urusan tu?skrg ni dealer used car ni mntk2 duit

Anonymous said...

assalam....sya nk bli first car....skrg dlm dilema samada nk beli honda jazz v-tec thn 2007/2008 second hand @ myvi 1.5 se baru ? minta pendapat... tq

Teacher Faizah said...

Tahniah,Mancis Basah..
Info amat berguna. Saya pun musykil ttg trading used car ni. Info amat jelas dan mmg faham sgt2...

Anonymous said...

saya guna 2 buah kereta. vios ( masih bayar di bank) dan kancil ( dah habis bayar.)saya berhajat nak beli kereta baru , honda sivik.

saya tak berhajat nak trede in vios sebab kereta kancil dah lama guna ( dah 13 tahun). soalan saya perlukah saya trade in kereta kancil atau simpan sahaja untuk kegunaan ke pasar memandangkan dah tak perlu bayar apa-apa untuk kancil.

Anonymous said...

bro...aku minat satu wish dr kota temasik cash rege berpatutan...maslahnya x tau kisah setelah beli nanti...kena buat apa lg utk halalkan di jln msia.......sesiapa tau psl beli kete dr kota temasik ni blhla share ye..tq

Unknown said...

Kete viva br 8bulan pakai. Loan 7years . Nk tuka city/vios.
Opinion.. trade in or jual trus..

annas said...

salam s nak minta pendapat..

kalau kereta myvi se 1.5 atas nama abang, sekarang dh 2 tahun
dari awal memang sy yang bayar , skrg nak tukar nama/ clearkan nama abang..

pada pendapat tuan elok sy trade in dengan kereta baru atau masuk loan baru untuk kereta myvi tu setahu sy interest dia akan tinggi kan untuk second car.tq

Anonymous said...

Assalamualaikum wbt....nak tanya, saya dah pakai keta 7 tahun, balance bank lagi 12000. Tapi ade problem bayar bulanan sebab masalah kewangan melanda. Bank dah kuar writ Mahkamah suh bayar lump sum, so ape patut saya buat, boleh ke nak jual sambung bayar kat orang lain tukar nama atau jual keta kat kedai....

bella said...

Salam.. bro.sy ada myvi se 2008 yg dah ada geran.@ abis bayar.
sy decide utk tolak/ jual utk amik nissan grand livina.
Org nissan ckp bleh amik keta myvi tu rm24k.n utk amik GL dpt rebet 6.5k.
apa pandangan bro ?
Adakah rebet tu jd downpayment? Plus harga myvi yg sy tolak rm24k.
And mcmana dgn byaran bulanan?
Tolong .. konfius sbb takut x berbaloi ..
apa pandangan bro?
Atau sy patut cr buyer sendiri?

Anonymous said...

assalamualaikum bos,mcm mana aku nak trade in vios spec j,nak trade in dengan nissan grandlivina

Anonymous said...

saya ada kreta myvi ezi auto 1.3...baru beli tahun 2012...genap 2 tahun dah...mana lbig elok jual or trade ini....

Anonymous said...

hello, nak tny, kalo trkurang byr installments kete, apa risikonye yer?

Anonymous said...

salam..sy nk tnya..sy ada beli persona 1.6 July 2013 dan buat full loan 9 thn..baru setahun lebih pakai..tp sy nk trade in and beli axia perodua yg mana lbh murah dr persona..sy perlu dptkn pandangan/berurusan dgn agen sy yg dulu atau kne deal dengan bank?sy tau sy akn rugi byk..tp sy nk tuka pkai compact car pulak..

Anonymous said...

salam..nak tanye kalu baru beli kereta viva xsampai 4bulan, loan bru byr dlm 3buln...tetibe rase nk beli kereta lain... boleh ke trade in?

Anonymous said...

bro.kalau sy nk trade in viva 660 yg kosong( pling murh) agk2 laku x.dh pkai 3 thun.loan9 thn.nk ambik saga flx.tp kot kna tmbah pyment bmyak.blh bg cdngan x.

Anonymous said...

Saya azlina nk tya.sy ada estima bli 2nd hand dr jepun thun 2005 punya keluaran bli dis 2011 hrga bli 171k.skrg ekonomi sy terok.dan masalh peribadi skit xmampu nk byr blnan rm1700.sy nk trade in nk ambik exora bru sj.bolehkah.tolong encik setiap bln sy kesempitan wang tp byran blnan stkat ni ok.

Anonymous said...

nak tanya... used car amik ke keta yang ade outstanding installment?

eza_aizura@yahoo.com

Anonymous said...

As'salam bro..disebabkan ramai yg menanya..aku pun nk tanya jugak lah..harap dpt jawap..ada 2 soalan..yg pertama betul ke cecair pencuci JOY boleh mencuci beribu pinggan hingga ke singapura???..yg kedua. Antara DO dengan MINAH sape yg mati dulu??..

Anonymous said...

thanks bro.. sy suka kebanyakkan artikel anda..

shah said...

bole kongsi tips..tq

kakipromo said...

tengok kat carbase pun best juga panduan anggaran harga kereta

Anonymous said...

salam bro.. nk mnta advice.. aku ade kreta myvi se 1.5.. baru 2 tahu pakai. smart lagi.. tapi aku bli kat sabah.. tahun depan aku dpt pindah ke semenanjung blk.. jadi..ade la kwn2 suruh jual je kreta tu.. amik lain kat smnnjung.. kalau nk jual kreta baru 2 tahun seperti yg cadangan bro tu... ade untung ke?? brapa yg boleh dpt utk muka kreta baru??

Unknown said...

Bro mintak nasihat sebelum trade-in and amik baru, perlu ke tak kita repair dan cantik kan kete? biasa nyer depa ni amik kete ikut tahun dan condition kete ke?
Situasi:
a. "ini keleta lama la, u cantik2 pon sama jgk, engine bagus pon lama jgk"
b. "ini keleta sudah bunyi2, byk wa kene repair dulu baru bleh bikin duit ma"

So kesimpulan nyer, biarkan dlm keadaan asal?

Unknown said...

Kereta nama kakak..sy byr bulan2..aritu accident teruk.cmne nk buat ni...ade pendapat utk jual kereta accident yg still ade loan bulanan

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 222   Newer› Newest»

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...