Monday 14 February 2011

Apa itu Blog Walking - Cara tambah trafik blog lah

Blog walking ni adalah salah satu cara termudah dan paling simple untuk menambah trafik ke blog.

Cara dia: Pergi ke blog sapa-sapa pun, tak kiralah yang kenal ataupun tak kenal, yang berkaitan dengan blog kita atau pun tidak. Yang paling mujarab ialah kalau blog tu blog yang famous dan tinggi dia punya traffic. Tapi secara simplenya, tak kisah.. blog apa-apa pun ok.

Tulislah komen kat blog tu. Tapi jangan lupa tinggalkan nama dan kita punya blog address. Kalau tak tinggalkan address blog kita.. sia-sia ajer. Aku bagi contoh kat gambar bawah ni:

 Lepas pilih Name/URL, dia akan keluar box untuk isi nama dan alamat blog. Tulislah komen-komen yang berisi, bernas dan berkaitan dengan posting. Kalau tidak, nanti tuan punya blog akan delete jer komen kita tu, ataupun paling buruk dia label kita sebagai spammer. Tak ke naya tu...

Lagi satu ialah tinggalkan komen pada shoutbox seperti pada gambar berikut:
Taiplah apa-apa mesej dlm shoutbox tu, dan jangan lupa letak nama dan address url blog kita ( kalau namanya URL kena tulis bermula dari http... misalnya http://mancisdahbasah.blogspot.com adalah URL blog aku). Tulislah komen yang berkaitan dengan blog yang kita lawati tu, barulah seronok tuan punya blog, dan dia pun rasa seronok juga nak melawat blog kita.

Sebenarnya, kalau kita tinggalkan nama dan address blog kita, bukan tuan punya blog sahaja yang akan jenguk kita punya blog, malah pelawat-pelawat blog tersebut juga mungkin akan tersesat juga ke blog kita. Lebih baik lagi sekiranya robot search engine pun melawat blog kita dan menakrifkan link tersebut sebagai backlink yang baik...jadi naiklah kita punya page ranking dari kacamata search engine. Bila ranking pada search engine tinggi, trafik pun jadilah tinggi juga.

Tulislah komen kat 10-20 blog satu hari, dalam sebulan sure trafik kat blog korang akan mendadak naik.

63 comments:

hana said...

singgah sini =)

mancisdahbasah said...

singgah jangan tak singgah ;)

Yuena said...

tq for the info..saya baru nk merangkak ;)

mancisdahbasah said...

jangan merangkak, nanti lambat sampai.. lepas tu lutut kotor plak dah..

Hijab Closet said...

terima kasih sebab sudi share info. sangat berguna untuk orang2 baru mcm saya. Jom, jemput singgah diblog saya pulak.
http://hijabcloset.blogspot.com

nurul said...

tq!!)

Putri Sayang Kamu (PSK) said...

hehee . kadang-kadang memang ada tinggalkan url blog bila lepas komen . dan selalunya , memang ada yang klik url tu ..

http://putrisayangkamu.blogspot.com/

hasbullahrameli said...

Nice Info..Baru Nak Blajo..Tq Bro...
[daftar streamyx dapat FREE CALL SELURUH MALAYSIA..http://unlimited-streamyx-broadband.blogspot.com/]

AJ said...

testing2.saya baru lg dlm dunia blog ni

nickraja said...

singgah sini kjap
hehehe buat blogwalking

Anonymous said...

Terima kasih atas penerangan. Budak tua baru belajar blogging..heheh...

Kisah Hati said...

Hari ini hari lahir blog saya hu..hu... Baby lagi dspat tips pun dari blog ni thanks for the info sangat berguna...

http://kisahatiqistina.blogspot.com/

biskut merie said...

haaa.jmput2 la mlwat blog tmn nie..mcm2 movie ad..sila2

klANA said...

blogwalking cnie.. tengs sharing info.. (^o^)v

d n z said...

hai...baru blaja blog walking dengan mancisdahbasah ni....bagus betul kongsi ilmu.trima kasih...jemput bjln d blog sya pula...

wan said...

haha..tq..bru tahu ape mende 2 blogwalking..

Unknown said...

tq Nak try jgak la hehe

areniece ^__^ said...

hye :) baru lepas blogwalking. nice info. thanks yaa :) http:/absolutelyareniece.blogspot.com

bernard said...

nice blog.....visit my blog k....kalau boleh jadilah follower

suhana abdul samad said...

oh..itu macam ka? try sini boleh? follow saya boleh?

mohamadizudin said...

thank for info..

Aril Impian said...

selamat berpuasa kepada semua rakan2 blogger

sham said...

tq pada mancis dh basah...hamba budak baru blaja..

sham said...

tq mancis basah

Len said...

Tgh practice tips di atas. Hahaha..

sha Nomei said...

tq 4 the info..

lily house said...

oooo mcmtuuuuu :)

Aisya Isya said...

Thanks For Info..

Unknown said...

info sgt berguna..trimasih... blogwalking jugalah kerenye ni kan...heheh


http://cadarnyaasmmida.blogspot.com

Unknown said...

Terima kasih sebab sudi share info yang sangat berguna untuk blogger baru mcm saya. Jom, jemput singgah di blog saya pula.. (",)

http://beautyoflifetime.blogspot.com/

zack304 said...

terbaik ni. baru blaja2 blog ni. tytyty ;)

rossli said...

tgh belajar lagi cara2 blogwalking.. hihi thanks for the info.. jom visit my blog.. produk kesihatan yg totally diperbuat dr herba semulajadi.. :)for more details visit me k.. :)

kasih said...

Info sgt bagus thanks

Unknown said...

untuk blogger baru, yang mula2 anda kena buat adalah ping artikel anda di laman2 ping seperti pingnw.com.

Anda akan dapat traffik dan pagerank akan meningkat dengan ping di http://pingnw.com

Firdha said...

tq for info:)

Maya said...

Tenkiu for info...
sgt berguna untuk i yg nk biz....jom semua lawat blog saya pulak...

Faiz Valensi said...

Menarik! Thank you sebab kasi info pasal blogwalking.
Mohon jemput dalam blog saya pulak. hehe
http://kentakikaulaki.blogspot.com/

Call Me Nasaiei said...

Waaa~! Finally, tau pon apa maksud blogwalking nii... so, belajar pon dah, nk practice jer lah... :D
Jemput2 laa ke blog sy ekk, admin!
eye-see-tea-blog.blogspot.com .. hehe

btw, sy dah follow blog admin. klau x kisah, follow laa sy yaa~ Thanks admin! :D #Newbie_Blogger

Kedai Vitamin Anda said...

Alhamdullilah...br le saya faham apa tu blogwalking yg duk sibuk2 org ckp..TQ tuan empunya blog..terbuka minda saya mlm ni..TQ sekali lg..
Harap2 lepas ni ramai le yg berkunjung ke Kedai saya ye..

Error2013 said...

Thanks gan atas informasinya sangat bermanfaat banget :)

Ruzana said...

Saya sedang mencari makna blogwalking. Blog anda berada di beberapa tangga teratas.
Tqvm. Dapat ilmu harini.
Salam ukhuwwah. Jom blogwalking ke blog saya pulak ye. TQ.
Ruzanaibs.blogspot.com

Isma said...

Info yg sgt bermanfaat.sy pun tgh mendalami ilmu seo dan blogwalking..tq saudara mancisdahbasah :)

Xprezzo said...

sy nubis kubis :)
http://paliexprezzo.blogspot.com

Unknown said...

Saya pun budak baru belajar. Info yang sangat berguna.
Kalau nak belajar buat duit dengan emas serendah 1gm, sila mai blog saya :)

www.illyanalyn.blogspot.com

Dunia Mommy Comel said...

tq.. sy pun nk tmbh trafik tp xtau cmne

jasreena said...

Gud info..tq ye.. Meh singgah blog saya . Tq!

ariaty daud said...

Good info..Baru belajar buat blog je ni...TQ sharing info.

EDfyza said...

love ur info..tq s0 muchh ^_^..visit me,,

Atrix96 said...

Terima kasih untuk info yang berguna

farid said...

Info yang menarik...maklumla baru ada blog

teh laicikang said...

Saya baru nak berjinak2. tq

azizrazaks said...

blogwalking sini jugak

ima said...

gud tips. hiks

wevazaha said...

Perkongsian yang bagus tq

Encik Doppiq said...

Nice... nak tinggalkam komen jgk la :p

Ayah Najmi said...

terima kasih bro atas infonya..mohon jalan2 ye.

Fizah Abd Halim said...

Nice.. Tq for the info..

akma said...

terima kasih atas perkongsian info...akan dimanfaatkan oleh saya yang masih hijau ni....
jemput blogwalking ke blog saya : http://kasihsayangakma.blogspot.com

Unknown said...

Nice info. Banyak ilmu yang saya belajar hari ini. Tq mancisdahbasah

edehparadise said...

thanx mancis basah

Anonymous said...

info kemas
terima kasih
menyinggah dan menjengah
#SM
#SelatMerah - http://selatmerah.wordpress.com

Mas Ayeng said...

Terima Kasih Buat Artikelnya, Sangat Membantu Bagi Pemula

Cipunk Be Good said...

info yang sangat bermanfaat buat bloger pemula ky saya..

kal ada waktu mampir" ya gan thanks http://www.cipunkmenyambutpagi.tk/

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...