Friday 17 June 2011

Perodua Myvi 2011


Semalam, Perodua telah melancarkan model Myvi yang telah diperbaharui luaran dan dalaman. Aku belek-belek kat Paultan.org nampak canggih gak. Tengok dari luaran aku rasa macam lebih segak version lama. Myvi baru ni nampak macam terlebih bulat plak, curvy sana sini. Mungkin untuk nampak lebih moden. Tapi aku nampak macam model retro jek... macam volkswagen model dulu-dulu.. err.. org kampung panggil kereta katak.. hehe.. (jangan marah ye peminat kereta myvi..) Itu sekadar pandangan dan pendapat aku jer. Lain orang lain pandangannya.

Sejak mula-mula model Myvi ni keluar tahun 2005 dulu, dekat setengah juta buah telah dijual. Dah berlambak-lambak kat jalan raya... kiri kanan depan belakang semua myvi. Laku giler... untung besar Perodua. Adik aku order Myvi, enam bulan baru dapat. Sekarang ni tak tahu pulak. Order Mei 2005 dapat November 2005. Sampai sekarang dia pakai kereta tu, masih okey lagi. Aku pun pernah pinjam kereta dia buat pergi KL dua tiga kali, agak selesa jugalah walaupun bawak ramai penumpang. Minyak pun jimat.

Dari review yang di buat mengenai Perodua Myvi 2011 ni, diorang kata minyak lagi jimat. Ini sudah bagos. Sekarang ni harga petrol asyik naik jer. Dapat kereta yang jimat minyak memanglah berbaloi-baloi. Tak heranlah harga market kereta-kereta kecik second hand macam kancil, kelisa, kenari maintain tinggi. Ramai yang buat second car.

Dari segi dalaman pulak, ruang dalaman telah diperluas berbanding myvi lama. Meter Myvi baru ni pulak memang mengancam. Paultan cakap, ada macam ciri-ciri Toyota Camry. Ntah.. aku tak pernah pulak naik Camry apatah lagi tengok meter dia. Tapi nampaknya macam canggih aje.

Lagi satu yang baru dalam Perodua Myvi baru ni ialah teknologi stereng dia. Dia dah tak guna hydraulic. Myvi 2011 ni sekarang guna eletric power stereng. Kelebihannya ialah power dari engine yang di gunakan untuk power setereng dapat dikurangkan. Bahasa kasarnya, myvi baru ni akan lebih laju dari myvi lama yang guna power setereng biasa... abihlaa..

Nak baca lebih lanjut pasal Perodua Myvi 2011 sila ke Paultan.org

th he he he he

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...