Wednesday 9 March 2011

50 Perkara Yang Dipelajari Dari Drama Korea


Hari ni aku rajin pulak nak translate 50 perkara ni. Benda ni aku terbaca kat forum Soompi, dah lama. Best juga kalau baca. Peminat-peminat drama Korea mesti perasan benda-benda ni.. hahaha. Tapi ni hal KDrama dulu-dulu. La ni, dah banyak kelainan yang dibuat. Terutama pasal kanser. Dah jarang aku tengok cerita yang wataknya kena kanser.

50 Perkara Yang Dipelajari Dari Drama Korea

1) Lelaki yang kacak dan kaya akan suka pada perempuan yang lebih tua dan buruk.
Biasanya second heroin lebih cantik dari heroin utama, tapi mesti kena reject.

2) Jika anda ada kawan baik (lain jantina), dia akan jatuh cinta dengan anda. Tanpa sedar, anda pun berperasaan sama.
Selalu

3) Anda dan pasangan anda suka bergurau senda dan mengejar antara satu sama lain di gelanggang ais, di tepian pantai dan di atas dedaunan. Dan anda akan tertawa tanpa alasan dan pasangan anda akan memukul anda "main-main" tapi kekuatannya seakan mendorong anda terbang menyeberangi bilik. Tapi tak apa. Cuz anda masih tertawa seperti orang gila.

4) Adik beradik / sepupu / pakcik - anak saudara selalunya akan mencintai gadis yang sama.
Memang selalulah drama macam ni.



5) Anda dibenarkan untuk membuat u-turn di mana pun anda inginkan di Korea. Jalan akan sentiasa clear masa anda buat u-turn tu.
Bila part buat u-turn ni memang aku selalu tergamam, ngeri pun ada..kekeke

6) Ada alat bayaran giler cepat yang membolehkan anda membayar bil dan sempat kerjar makwe yang lari keluar restoran pasal menrajuk.

7) Semua orang kena kanser.

8) Jika anda sakit, yang anda perlukan adalah IV untuk membuat anda merasa lebih baik.

9) Seluruh Seoul penuh dengan muntah dan air kecing pada malam hari.
Lepas minum arak semua orang muntah

10) Bergaduh dengan orang yang tak dikenali di pojangmacha(gerai tepi jalan) adalah perkara biasa pada waktu malam.

11) Harga Soju(minuman keras Korea) mesti 10 sen ajer. Semua orang meminumnya setiap hari pada setiap masa, terutamanya orang miskin. (Aku masih tak faham kenapa itujer yang mereka minum dalam drama)
Aku pun heran, asal minum jer mesti soju asal minum jer mseti soju. Tak ada ke order milo tarik ker, horlick ais ke..

12) Jika anda kaya, perangai anda buruk.
Orang kaya watak memang jahatlah, tapi anak dia selalunya baik pulak

13) Jika anda miskin, anda malaikat.

14) Perempuan tidur dan bangun dengan set lengkap make-up.
Hahaha... tak bleh blah...

15) Selagi tak keluar darah dari hidung maknanya anda belum study dengan cukup kuat.
.. betul ke boleh berdarah hidung kalau terover study?

16) Jika ada darah keluar dari hidung, sahlah anda dah kena kanser. Dan anda tak cukup duit untuk bayar kos rawatan untuk menyelamatkan hidup anda. Hati anda juga dah hilang, tak tau pergi mana. Itu membuatkan kanser merebak dengan lebih cepat.

17) Jika anda bekerja di Sool Jeep (bar), anda mempunyai rambut keriting besar dan memakai pakaian berwana cerah seperti awal 90-an.
Selalunya pakai seluar warna kuning fluorescense..ntahapapa

18) Anda selalu order jus oren atau kopi di sebuah kafe. Dan anda tidak pernah meminumnya. EVER. < Mereka minum hampir sebanyak Soju
Drama dulu-dulu ni... sekarang memang minum sampai habis

19) Anda memanggil pasangan anda dengan pangkat pekerjaannya. Atau hanya sunbaenim. Tidak pernah namanya. Tidak pernah. Dia tidak mempunyai nama pun.
Aku rasa ni memang budaya orang Korea. Dia tak panggil nama.

20) Jika anda SUNGGUH mencintai satu sama lain, anda perlu mati bersama-sama pada akhirnya. Sanggup mati kesejukan di luar daripada mencari tempat berteduh seperti orang waras. Hanya sejukbeku ....

21) Anda pergi ke Amerika, anda kembali dengan menjadi sangat berjaya. Anda pergi ke UK, bila balik anda akan hebat bergaya. Anda tinggal di Korea satu-satunya yang berubah adalah gaya rambut anda.
Asal pergi oversea mesti berjaya punyalah..

22) Tetapi jika anda kembali ke Korea tanpa alasan munasabah, itu ialah kerana anda ada kanser.

23) Setiap orang selalu pergi ke rumah sakit yang sama di mana pun mereka berada.

24) Jika anda berdiri dalam hujan selama lebih daripada lima minit, anda akan berakhir dengan demam dan pening dan orang akan terburu-buru bawa anda ke hospital untuk mendapatkan beberapa IV. Mereka akan hantar bukan dengan kereta atau ambulan tapi dengan berlari sambil mendukung anda dibelakang.
Hahahahahah!!!

25) Anda takkan pakai pakaian yang sama dua kali walaupun anda miskin sampai tak cukup makan.

26) Jika anda berlakon sebagai budak miskin, muka anda mesti ada kotoran pada wajah dan rambut anda selalu tak terurus.

27) Jika anda menyelamatkan seseorang dari dilanggar dari kereta, anda akan menolak dia keluar dari situ, dan kemudian menunggu kereta itu untuk melanggar anda. Seperti rusa kena suluh lampu kereta..

28) Setiap orang memiliki saudara kembar atau adik beradik yang dah lama hilang. Biasanya mereka tak tahupun kewujudan saudara mereka itu.

29) Anda perlu mematikan handphone jika anda tidak mahu menjawabnya. Dengan satu cara sahaja iaitu dengan menanggalkan baterinya.
Drama yang baru pun macam ni. Handphone kat Korea tak ada button switch off.

30) Semua lelaki Korea pandai minum minuman keras, merokok panjang(?), pandai bernyanyi dengan baik dan pandai bermain piano. Biasanya semua pada masa yang sama. Dan di restoran yang sama pasti ada piano yang dibiarkan diguna oleh siapa saja.

31) Jika anda dalam percintaan, anda mesti terpaksa meninggalkan tempat itu dan biarkan kekasih datang ke airport sambil menangis sebelum anda naik kapal terbang (boleh berlaku sebaliknya juga. Anda boleh menjadi pengejar). 60% kebarangkalian anda akan bertemu. 40% anda akan berkeliaran mencari dan bertembung sipi-sipi satu sama lain sebanyak enam kali, tetapi ajaibnya tidak bertemu.
Ini babak yang paling sakit hati ditonton.

32) Jika anda turun dari pesawat, anda SELALU pakai kacamata hitam. SELALU.

33) Semua orang memakai tracksuits zip sampai ke leher mereka. Bahkan jika apa yang mereka lakukan adalah sekadar lompat tali skipping.

34) Girls akan selalu memberontak kerana mereka marah, dan guys dengan selambanya merentap tangan pasangannya itu. Ajaibnya, tak pernah pulak bahu mereka terkalih.

35) Lelaki Korea selalu kelihatan seperti mereka 6 kaki tinggi, walaupun sebenarnya mereka hanya 5'10. Terima kasih sudut kamera.
Aku tengok cerita IRIS dengan Athena lelaki dia semua sama tinggi dengan mat saleh.. betul ke?

36) Guys suka memakai foundation, eyeliner dan kadang-kadang noda dari lipliner.
(**aku tak reti nak translate yg ni**)

37) Anda selalu terserempak dengan seseorang yang membuat anda merasa tidak selesa dalam sebuah lif. Walaupuna ada enam buah lif, anda mesti akan selalu terserempak dalam satu lif yang sama.

38) Kecuali anda sangat kaya, mertua selalunya akan membenci anda.

39) Adik ipar anda pun sama.

40) Adik ipar lelaki mungkin akan pergi untuk anda.(?)

41) Hanya ada 2 cara untuk bercium. Anda tekan bibir anda pada bibirnya dengan mulut tertutup sepenuhnya, dan hanya tekan dalam waktu yang sangat lama dan tidak selesa. ATAU anda melahap orang itu dan menghisap jiwa mereka(?). Dalam kedua-dua kes, dunia berputar.
Dalam drama Korea, bab nilah yang paling tak real..

42) Lelaki akan sentiasa tahu saiz cincin saiz dengan tepat, walaupun tak pernah pegang tangan.

43) Mereka mendongak ke langit dan termenung. Mereka akan berhenti di tengah jalan semata-mata untuk melihat daun pada pohon selama tiga minit, hanya merenung.

44) anda akan hamil pertama kali anda melakukan hubungan seks.

45) anda akan hamil jika dia mencium anda di dahi.

46) Neraka - anda akan hamil jika anda berpegangan tangan.
Neraka!!!

47) Jika anda berjaya mengatasi halangan besar untuk bersama, salah seorang dari anda harus mati. Mungkin akibat kanser.
Dah happy, kena buat mood sedih semula... barulah touching.. sakit hati..hahaha

48) 6 orang samseng boleh dikalahkan oleh seorang hero lelaki korea. Terutama jika mereka membentuk bulatan dan menyerang mengikut giliran. Bila semua dah kalah, baru mereka jadi pandai dan menyerang secara serentak. Hero akan ditumbuk sampai keluar darah memancor ke lantai gudang kosong tempat gaduh. Kat situ juga ada tong sampah yang terbakor. Sang heroin cuma tengok sambil menangis. Tak terfikir langsung untuk lari atau telefon polis. Tapi tak apa. Pasal esok harinya, hero akan sihat seperti sedikala cuma ada kesan sikit kat muka. Tapi tak pernah lebam pada bahagian mata.
Masa bergaduh macam dah terbarai muka, tapi esoknya e-eh.. dah ok?

49) Bukan gaduh namanya kalau orang jahat tak main kotor, gaduh pakai kayu atau pakai pisau.

50) Jika anda belajar di negara-negara (Harvard adalah pilihan), anda adalah salah satu siswa terbaik dan boleh bercakap sempurna Bahasa Inggeris (seperti yang diandaikan oleh reaksi dari orang di sekitar anda). Tapi mengapa penonton yang berada di LUAR TV tidak dapat memahami walau satu perkataanpun diucapkan keluar dari mulut melodramatis anda di luar pengetahuan saya.
Ni cerita Love Story in Harvard lah ni.. dia punya hero ntah apa-apa dia cakap. Memang aku tak faham sepatah habuk. Dalam KDrama lain pun banyak macam ni.

**Aku translate guna Google Translate, lepas tu ubah suai sikit ayat supaya kena dengan maksudnya. Tapi ada juga beberapa ayat yang aku tak dapat nak tangkap. Kalau nak baca yang versi English punya tengok link pada bahagian atas sekali ye.

3 comments:

reezluv said...

gila kelakar doh..hahahha..gelak sakan aku dibuatnya..hahahahaa

mancisdahbasah said...

memang stereotype lah drama diorang.. hehehe

Anonymous said...

korean drama memang sgt dpt diduga~ predictable sangat~ sume sama je... xde kelainan~ plus, pelakon kbnyakannya sume pakai bb cream/ foundation ngan eye liner... ni termasuk pelakon lelaki... pastu suke besarkan mata yg x berapa besar tu~ konon2 comel la~ B.O.R.I.N.G.~ (aku memang x suke drama korea) peace :)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...