Thursday 17 March 2011

Servis Graphic Card

Graphic card komputer aku macam dah problem je. Kadang-kadang dia taknak keluar display. Lepas tu ada satu bunyi beeeeeeeeeeeppppppppp panjang masa start komputer. CPU semua hidup macam biasa, tapi tak ada display. Dia kadang-kadang je jadi macam ni. Bila aku cuit-cuit dan gegar-gegar sikit display card tu, dia terus ok untuk dua tiga hari. Lepas tu jadi lagi.

So, hari ni aku nak kongsikan kat blog ni bagaimana aku service graphic card aku tu. Gambar banyak sikit, so loading akan jadi agak lambat. Harap bersabar.... kekeke




Inilah graphic card aku GigaByte GeForce 9600GT 512MB. Rasanya dah dekat dua tahun dah usia dia. Masa baru-baru beli dulu, jenis ni baru je keluar so antara display card yang paling mantaplah dalam kelasnya. Ada 512MB GDDR3, guna NVIDIA 9600GT GPU, ada 2 DVI output dan 1 S-Video TV-OUT. Support HDTV. Memang bestlah dulu  hehehe.. tapi tu dululah sekarang dah outdated la.


Sekarang, haaa tengok dah berabuk. Aku zoom sikit baru nampak clear daki-dakinya. Melekat pulak tu habuk dia. Memang aku tak pernah servis sepanjang dua tahun ni. Memang pemalas kot. Dah problem baru ler sibuk nak bersihkan.


Inilah dia peralatan khusus yang digunakan dalam arena pembersihan habuk dan daki heatsink-heatsink dan kipas-kipas. Berus gigi colgate. Dah hitam dah. Hari tu aku buat cuci fan power supply.


Dah pun bersih. Daki-daki dan habuk-habuk dah tiada. Nampak seperti tak baru!!


Zoom sikit supaya nampak kebersihan yang nyata kalau dibandingkan keadaan sebelumnya. Memanglah tak boleh kasi bersih habis. Kalau nak bersih habis dan nampak seperti baru kena basuh pakai air dan sabun... hehehe


Perkara kedua yang kena buat ialah bersihkan dia punya connectors. Bersihkan connectors ni untuk settlekan masalah problem tak ada display seperti yang aku ceritakan awal-awal tadi. Peralatan yang digunakan merupakan peralatan khusus dan diciptakan khas.....untuk memadam tulisan pensil.


Gunakan getah pemadam. Gosok pelan-pelan kat bahagian connectors kuprum tu. Cara ni samalah cara yang digunakan untuk bersihkan RAM yang bermasalah kat post terdahulu.

Okay.. dah pun siap dan telah pun dimasukkan semula ke rumahnya. Problem pun selesai. Tak ada lagi problem no display dan tak yah la lagi aku nak gegar-gegar lagi graphic card ni.

Ada iklan sikit ni [Dapatkan Berus gigi percuma di sini]

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...