Tuesday 18 April 2006

Ahli Parlimen Cerita Pengalaman Pasal Doktor

Parlimen - Doktor muda di luar bandar dibidas
KUALA LUMPUR 17 April - Sikap sesetengah pegawai kerajaan yang disifatkan sebagai `angkuh' ketika berhadapan dengan pelanggan menjadi tumpuan perbahasan di Dewan Rakyat hari ini apabila beberapa anggota parlimen menceritakan pengalaman ketika berurusan dengan pegawai-pegawai kerajaan.

Kali ini tumpuan kritikan lebih kepada doktor terutama doktor-doktor muda di Kementerian Kesihatan yang berkhidmat di kawasan luar bandar yang dikatakan tidak mengutamakan pesakit yang berada di hadapan mereka.

Respons
Aku pun nak cerita pengalaman aku juga.

Waktu tu awal tahun 2000, malam menyambut 1 Syawal, isteri aku keguguran tepat-tepat pukul 12 tengah malam. Darah dah keluar banyak sangat. Aku bersama mertua aku pun terus hantar isteriku naik kereta Proton Iswara aku, dan sampai ke Hospital Kota Tinggi lebih kurang pada pukul 1 Pagi. Nasib baiklah tengah malam, jalan pun clear.

Bila sampai je, isteri aku terus dimasukkan ke dalam wad kecemasan. "Tunggu Doktor sampai" kata seorang attendan wad kecemasan tu.

Aku pun tunggu, punya tunggu, punya tunggu.. ibarat menunggu buah yang tak gugur. Hati dah bimbang, takut isteri aku kurang darah. Untuk pengetahuan, diorang memang tak buat apa-apa kat isteri aku tu. Letak kat wad kecemasa tu, lepas tu tinggal sorang-sorang. Aku nak teman kat situ pun diorang tak bagi. Baringlah dia sorang-sorang kat dalam tu.

Lebih kurang pukul 4 pagi, doktor masih tak sampai lagi. Attendan wad kecemasan tu, hantar isteri aku pakai kerusi roda ke wad. Dia cakap isteri aku kena tahan kat wad. Aku tanya mana doktor. Dia cakap doktor tak ada.

Di wad, ada 2 orang nurse cuba buat apa yang patut. Diorang cakap dah tak boleh buat apa. So, diorang keluarkan uri yang baru 2 bulan tu.

Alhamdulillah, isteri aku tak ada apa-apa. Dia kena tahan wad selama 4 hari. Setengah hari kat Hospital Kota Tinggi, yang selebihnya kat Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru (pasal kat hospital kota tinggi tak cukup doktor).

Ni lah pengalaman aku. Disebabkan nak sambut hari raya. Doktor pun nak pergi raya juga. Tanggungjawab entah kemana.

Memanglah, korang pun manusia.. tapi siapa yang suruh jadi doktor??? Kenapa nak jadi doktor??

Tapi, sukalah aku tuliskan juga kat sini. Bukan semua doktor tak bagus. Kebanyakkan semua doktor yang aku jumpa, memang bagus, lebih-lebih lagi doktor kat HKL, memang first class. Cuma, seorang dua je yang tak bagus sekaligus memburukkan nama doktor-doktor yang bagus-bagus ni.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...