Wednesday 19 April 2006

Rakyat kena tanggung kerugian TNB?

Wajarkah rakyat tanggung beban hutang TNB?
KUALA LUMPUR 18 April - Adakah wajar pengguna menanggung beban hutang Tenaga Nasional Berhad (TNB) dengan membayar tarif elektrik lebih tinggi?.

Itulah persoalan yang dibangkitkan oleh seorang penyokong kerajaan, Datuk Mohd. Alwi Che Ahmad (BN-Ketereh) yang tidak setuju pengguna menanggung beban itu melalui kenaikan tarif elektrik.

Beliau menyifatkan TNB tidak adil kerana mahu mengenakan tarif elektrik yang tinggi kepada pengguna sedangkan pada masa yang sama Penjana Tenaga Bebas (IPP) mengaut untung dengan menjual tenaga elektrik.

...

Respons
Dah memang tak patut. Dia tak pandai bisness, pengguna pula yang kena tanggung. Cuba bayangkan kalau ada banyak kompeni macam TNB supply elektrik. Pengguna akan pilih yang paling bagus sekali. Bukan pilih yang paling murah, walaupun ada juga. Itu pilihan masih-masinglah. Pengguna ada pilihan, kalau nak murah, servis kurang bagus, kalau nak mahal, servis bagus. Tapi kalau dah ada persaingan semua akan buat yang terbaik untuk survive. Terbaik untuk mereka dan terbaik untuk pengguna.

Tapi sekarang TNB dah monopoli, siapa yang nak di salahkan? Bila Rugi je, pengguna kena cover... Kalau untung, berlagak, lupa jasa pengguna. Ada tak terniat nak turunkan tarif masa tu?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...