Tuesday 15 February 2011

Luahan Cinta Dan Budaya


Harap maklum, ini bukan artikel pasal aku nak luahkan cinta aku kat bini aku ye, bukan.. bukan.. jangan salah faham. Aku taklah sejiwang itu. Tapi dah alang-alang.. biniku.. I love you! Tapi bini aku tak suka aku tulis 'bini' dalam blog... kata dia tulislah 'isteri'. Aku bukannya apa.. aku suka guna bahasa santai dan selamba.. sebab tu aku guna istilah 'bini'. Bini aku pulak suka baca novel, so, dia punya bahasa tentulah menjurus kearah bahasa pernovelan.. hahaha.. apalah yang aku merapu ni.

Aku terfikir idea nak tulis pasal isu luahan cinta ni malam tadi masa tengah makan kentang goreng segera. Bukan kentang goreng French Fries tu, tapi kentang goreng Wedges. Kata orang jawa, Potato Wedges. Tapi ni potato wedges bukan beli dari KFC, tapi beli yang sejuk beku punya. Sedap... aku rasa lebih sedap dari KFC. Cuma tak ada dia punya cicah.. alaaa apa tu... alaaa.. mayonis dengan apa ntah tu, aku tak pastilah. Aku makan jer.

Sambil makan kentang goreng tu, aku tengok cerita drama korea, Life is Beautiful. Tetiba aku terfikir.. perkataan adakah mungkin perkataan Sarang (korea) diambil dari perkataan Sayang (Bahasa Melayu)? Sarang tu kalau dalam bahasa korea ialah cinta.. sarang he yo.. maknanya i love you.. kalau aku tak salahlah. Ataupun bahasa Melayu ceduk dari bahasa korea kot? Ataupun cuma secara kebetulan ajer agaknya.

Luahan cinta, dari apa yang aku tahulah, tak sama antara budaya. Budaya barat lain dengan budaya timur. Dalam budaya timur pun, budaya Melayu tak sama dengan budaya di korea cara luahan cintanya.

Kalau budaya Melayu, nak meluahkan rasa cinta dan sayang.. cukuplah dengan menggengam tangan pasangan kita tu. Dalam budaya Melayu, bukan senang nak pegang tangan. Kalau dah rasa cinta yang mendalam jer baru boleh pengang tangan. Ni aku cakap pasal pandangan umumlah. Bukan pandangan kaum bohjan, kaum bohsia mahupun kaum-kaum minoriti yang lain.

Kalau dari segi agama Islam, pegang tangan pun tak boleh.. haram tuu.. maknanya memang susahlah nak pegang tangan ni. Dah cintan maut jer barulah pasangan yang bercinta sanggup pegang tangan. Kalau dah berpegang tangan tu, maknanya kena bertanggungjawablah.. hahahaha.. kena pergi jumpa tok kadi.

Lain pula dengan budaya Korea. Ini yang aku tengok kat drama dioranglah. Kalau budaya diorang tak sama seperti yang ditonjolkan dalam drama atau filem tu...maknanya aku salahlah. Dalam budaya korea, pegang tangan pun agak sukar juga. Tapi taklah sukar sangat. Setakat pengang tangan tu, tak menunjukkan rasa cinta sangat. Mungkin setakat suka saja.

Bagi diorang ciuman di bibir, itu barulah dinamakan cinta. Kalau dalam drama korea.. time first kiss ni lah camera akan pusing-pusing couple yang sedang kiss tu.. Kalau dah kiss, maknanya dah cinta mautlah antara satu sama lain... dan dah boleh kawin.

Budaya barat pulak... haaa ini extreme. Walaupun extreme, tapi memang perkara biasa seperti yang di tunjukkan dalam filem-filem diorang. Kalau tak betul dalam filem tu, maknanya aku tak betullah. Dalam budaya barat, setakat pengang tangan, kiss mulut.. apa ada hal.... projek terus pun hal kecik ajer. Lepas projek.. esok buat macam tak ada apa-apa... hahaha..(marah mat saleh kalau diorang baca blog aku ni.... kekeke).

Apa yang betul-betul meluahkan rasa cinta bagi orang barat ialah, ucapan I Love You. Bagi mereka ucapan I Love You tu lebih sukar dan amat tinggi kadar kesukarannya daripada projek buat anak. Kadang-kadang, anak dah berderet dua tiga orang, tapi selagi tak ucap I Love You, selagi tu tak boleh kawen. Kalu dah ucap.... baru boleh kawenn...

Lain tempat, lain budayanya, lain caranya. Cuma satu persoalan; kalau kita hidup di tempat orang dan tinggal menetap disitu, adakah kita akan ikut budaya dari tempat asal kita atau adakah kita akan ikut budaya tempat baru??

Janganlah ada sesiapa yang terasa dengan aku punya coretan ni. Ni cuma pandangan dari hati aku yang tulus ikhlas lagi suci murni. Semata-mata pandangan dari aku. Tidak ada kena mengena dengan sesiapa... Akupun bukanlah pakar tentang budaya ataupun pakar cinta apatah lagi pakar sociology hehehe..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...