Tuesday 15 February 2011

Salam Maulidur Rasul


Hari ni 15 Febuari 2011, 12 Rabiul Awal 1432H, cuti Maulidur Rasul. Aku macam biasa. Tak cuti pun. Memang aku kerja tujuh hari seminggu. Kalau cuti pun pasal ada hal.

Dulu, masa aku kecik-kecik tak pakai istilah Maulidur Rasul. Yang aku kenal ialah Maulud Nabi. Tapi aku tak tahu maknanya. Ye lah time tu kecik-kecik. Orang cakap hari ni sambutan Maulud Nabi, aku ikut jer lah sambut Maulud Nabi.

Dulu, masa aku kecik-kecik.. meriah gak kalau sambutan Maulud Nabi kat kampung aku. Ada sambutan kat sekolah agama. Tak payah belajar hari tu. Apa perarakan bawa banner, ada persembahan, ada nasyid, ada baca Al-Quran.. tapi yang paling best ada makan-makan.

Ni ada cerita sampingan, cerita pasal masa aku kecik-kecik dulu. Pergi acara sambutan Maulud Nabi kat sekolah. Masa tu aku baru jer beli basikal. Erk!..bapak aku belikanlah.. manalah aku ada duit masa kecik-kecik. Bila dah habis makan, aku pun cabutlah dengan kawan aku, merayau kesana kemari, tapi masih pakai baju sekolah agama lagi. Ntah macam mana terjumpa 2-3 tin spray pewarna. Alaaa.. tin sembur color tu lah. Ada lagi balance dalam tin tu.

Apa lagi, aku sembur basikal aku yang baru beli tu dengan colour baru... kaler oren. Yuhuuuuuu.... Basikal aku dah kaler baru... mesti bangga bapak aku tengok anak dia yang kreatif ni... hahahaha.

Balik rumah jer... mengamuk bapak aku.. hahahaha

Ok.. dahlah pasal cerita sampingan tu..

Berbalik pasal Maulidur Rasul ni.

Ni aku ceduk sikit dari Wiki:

Maulidur Rasul ni adalah dalam bahasa Arab. Makna dia kelahiran Rasul. Iaitu maksud dia hari ulang tahun keputraan Nabi kita Nabi Muhammad s.a.w. Jatuh pada 12 Rabiul Awal. Baginda di lahirkan pada 12 Rabiul Awal Tahun Gajah bersamaan dengan 23 April 571.

Sama-samalah kita perbanyakkan selawat bersempena Maulidur Rasul tahun ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...