Sunday 13 February 2011

Sketsa sejarah...Hobiku tengok TV...


Ada yang tak kena dengan tajuk kat atas tu.

Memang betul aku suka tengok TV, tapi bukanlah cerita-cerita yang ditayangkan dalam rancangan TV. Aku tengok movie dan drama yang aku download dari internet kat dalam tv. Aku ada sebijik komputer yang aku sambung ke tv dia punya display... jadi dapatlah aku tengok cerita-cerita kegemaran yang aku download tu kat screen tv.. barulah clear. Tv aku tu bukanlah best sangat pun. TV Sony 29 inci. Beli tahun 2006.. dah lama dah.. hajat hati nak beli LCD 42 inci, masih tak kesampaian. Setahu aku harga LCD tv 42 inci baru dalam lingkungan RM2,000 jer.. tapi apakan daya.. huk huk huk... (tv sony tu pun aku beli dgn harga RM1,999.00... hahaha)

Ok, cerita apa yang aku tengok ye..?

Aku suka tengok drama korea.. hahaha.. tak percaya? percayalah. Aku ni memang peminat tegar drama korea. Boleh dikatakan semua drama korea aku dah tengok. Cerita lama ke, baru ke.. semua dah tengok. Yang best ker, yang tak berapa best ker.. semua dah tengok. Yang tak best... tak yahlah tengok, nak buat apa tengok cerita tak best.. kekeke

Pelangi Leisure Mall - tempat aku tengok wayang
Sebenarnya, dulu-dulu aku memang suka tengok movie. Masa belum kawin dulu, masa berdating, tiap-taip minggu tengok wayang. Tiap-tiap minggu pergi Leisure Mall kat Taman Pelangi tu. Kalau tak ada cerita best kat Leisure Mall, kami pergi Perling Mall, kalau tak pun pergi Holiday Plaza. Masa tu panggung wayang tak berapa nak banyak. City Square belum ada lagi.... sekitar tahun 1997-98.. dah lama dah.

VCD pertama yang aku beli
Dalam hobi tengok wayang tu, aku suka beli VCD. Selalu sangatlah pergi Holiday Plaza, cari VCD lucah cetak rompak. Awal-awal dulu, mahal gak harga VCD.. satu cerita harga dalam RM10-12. Sekarang ni RM4 dah dapat DVD. Masih ingat lagi, cerita pertama yang aku beli ialah Dante's Peak 1997 lakonan Pierce Brosnan dengan Linda Hamilton. Dulu-dulu VCD player mahal. Lagipun aku student masa tu, manalah boleh tengok TV kat hostel. Jadi aku tengok VCD kat komputer ajer. Komputer kawan akau pulak tu.. hahaha. Tapi aku yang beli MPEG Card. Kalau tak ada MPEG Card, komputer tak cukup power, tak boleh play video dari VCD, berat. Yelah... spec komputer Pentium 486 166MHz, 8MB RAM. Nampak macam slide powerpoint. Nanti orang cakap tengok slide pulak.. kekeke. Banyak giler koleksi VCD (pirate) aku, beratus-ratus... sampai sekarang masih ada. Tapi tak tahulah pulak, boleh tengok lagi ker.. aku rasa boleh kot. Nampak elok jer.

Tapi satu jer, aku tak suka ulang tengok cerita-cerita. VCD aku beli, tengok sekali, habis, dah. Tapi simpan sampai sekarang. Sayang juga nak di buang. Sama jugalah dengan sekarang, cerita yang aku download... tengok sekali jer, tapi sayang nak delete... sampai penuh hard disk aku. Dalam komputer ni ada 3 hard disk, 250GB, 500GB dan 250GB, dalam server ada 500GB, komputer kat sebelah tv ada 250GB.. semuanya hampir-hampir penuh. Itu pun, dah banyak yang aku terpaksa delete. Kalau tak, tak tahulah aku nak sumbat mana.

Oh.. sambung cerita aku tadi..

Sampai sekarang ni, memang aku suka tengok movie.. tapi tak sangguplah nak tengok wayang. Dah ada family ni, ada banyak keutamaan yang kena dahulukan. Sekali sekala ok lah. Last sekali aku tengok wayang, cerita Transformer 2. Tengok satu family.

Lost- siri tv berhantu
Dalam sekitar tahun 2006-2007, tetiba aku giler tengok siri tv Lost pulak. Yang first season, aku beli kat Smart, JB. Harga RM50.. mahal oooo. Season 2,3,4.. aku download ajer. Sambil tu aku tengok juga siri Smallville.. semua aku download. Ada lagi beberapa siri tv hollywood yang aku tengok. Dah pandai guna torrent, senanglah nak download. Lagi pun, sekarang pakai streamyx, internet dah laju 1 mbps. Dulu pakai dail-up 1515 cuma 56kbps... macam mana nak download.

Tetiba aku rasa bosan dengan cerita hollywood, aku pun try lah  movie korea. Sebelum ni aku ada jugak tengok movie korea, The Host (2006). Walaupun kagum gak dengan teknologi perfileman diorang masa tu, tapi cerita tu dah macam cerita hollywood yang lain-lain, so aku tak ambil pusing sangat.

Aku start minat cerita korea bila aku tengok movie The Classic, Lover's Concerto, A Moment To Remember dan 200 Pound Beauty. Lepas tu aku try tengok drama Korea pulak. Walaupun kat Malaysia ni, dah lama dah tayang drama Korea kat TV.. dari zaman Winter Sonata lagi, sekitar tahun 2002-2003, sampai orang Malaysia dah berhantu dengan Winter Sonata, aku masih tak minat lagi.

Alone In Love
Drama korea yang mula-mula aku tengok ialah Summer Scent. Memang syahdu cerita ni. Dan drama ni adalah antara Top 10 dalam aku punya list. Lagi aku ada tengok Alone in Love... pun antara yang aku paling minat. Cerita ni mengingatkan aku kat kehidupan aku sendiri. Banyak lagilah yang aku dah tengok.. cakap apa saja tajuk drama korea.. semua aku dah tengok. Nak listkan pun tak guna... banyak sangat.

Kalau awal-awal dulu aku tengok drama korea 16 episode... sekarang sudah upgrade.. aku dah rajin tengok drama sehingga ke 77 episode (Yi San 2007-2008)... rajin sungguh aku. Sekarang ni pun, aku tengah tengok cerita Life is Beautiful.. 54 episode... baru masuk episode ke 27.

Drama Korea -Queen Seon Deok
Genre... semua genre aku tengok. Tapi yang paling aku suka ialah Romantic Comedi, Historical drama dan Family drama. Romantik komedi yaang paling latest aku tengok ialah Secret Garden, genre historical pulak yag paling aku suka ialah Queen Seon Deok dan Dong Yi. Family drama yang aku tak jemu ialah Smile You. Action drama pun aku suka juga, macam IRIS.

Kalau aku rajin nanti, aku tulislah ulasan drama-drama yang aku dah tengok, dari kaca mata aku sendiri. Kalu rajinlah. Percaya tak kalau aku cakap aku belum lagi tengok cerita Winter Sonata? kekeke




...... (ada juga drama korea yang aku belum tengok rupanya...hehehe)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...